Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pepsi betalar 174 miljoner - för att bli stjärnan i Empire

Publicerad: 20 november 2015, 10:25

Jussie Smollett (mitten) tar produktplacering till en helt ny nivå i serien Empire.

Foto: Pepsi

Pepsi tar produktplacering till en helt ny nivå. Läsktillverkaren har enligt uppgifter betalat 20 miljoner dollar (174 miljoner SEK) för en tre episoder lång berättelse i tv-showen Empire.


Daily Mail och Bloomberg är några av de amerikanska medier som rapporterar om rekordreklamen och även fått exklusiva bilder. Pepsi har lyckats att få in en berättelse om tre episoder på amerikansk tv:s största show Empire på Fox. Det första avsnittet gick upp i onsdags och fortsätter fram till december.

Avsnitten börjar med att huvudkaraktären Jamal Lyon, spelad av Jussie Smollett, kontaktas av läskmärket i själva showen och erbjuds en möjlighet att spela huvudrollen i Pepsis nya reklamfilm. Andra avsnittet filmar Smollets Pepsi-reklam. Det tredje har premiär den 2 december – då Empire tar sin tre månaders-paus. Berättelsen kommer senare att resultera i en ”vanlig” reklamfilm.

Empires första säsong var USA:s mest sedda i åldern 18-49 år. Den drog in sammanlagt 23,1 miljoner tittarna vilket innebär den mest sedda nya tv-showen i USA på tio år. Serien tar idag runt 500 000 dollar för en 30 sekunder lång reklamfilm.

Över åren har Pepsi lyckats locka till sig stjärnor som Madonna, Beyonce, Britney Spears och Michael Jackson. Under 2012 rapporterades om att läskjätten betalade Beyonce 50 miljoner dollar för att vara med i reklamen i halvtid av Super Bowl XLVII.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.