Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pepsi biffar upp marknadsföringen

Publicerad: 30 januari 2012, 16:13

Från kortsiktiga lösningar till långsiktigt varumärkesbyggande.
Det är Pepsis nya reklamdrag.
Man biffar också upp marknadsföringen rejält med 500 miljoner dollar, rapporterar Adage.com.


Inom två veckor kommer PepsiCo att släppa sina konkreta affärsplaner för 2012.
Analytiker menar dock redan att vi kan vänta oss en tsunami-våg i marknadsföring, med en ökad investering på uppemot 400-500 miljoner dollar.

Framförallt kan vi vänta oss en rejäl satsning på läskedryck-marknaden där Pepsi-cola ska ta upp kampen mot Coca-cola.

Och sett historiskt har PepsiCo en bit upp till konkurrenten Coca-Cola.
De senaste tre åren har Coca-cola investerat nära tre miljarder dollar på marknadsföring varje år, jämfört med Pepsis två miljarder.

Även andelen av omsättningen som går till marknadsföring ligger Coca-Cola högre på. 8 procent år 2010, jämfört med Pepsis 3 procent samma år.

Men nu väntas alltså det avståndet krypa, enligt Adage.com.
PepsiCo har dock till nättidningen valt att inte kommentera det hela innan de levererat sin rapport för q4 den 9 februari.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.