Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pepsi fräschar upp loggan

Publicerad: 21 Oktober 2008, 06:39

Pepsi uppdaterar sitt varumärke för 1,2 miljarder dollar. Efter 48 år med BBDO överlåter man den viktiga omgörningen till lilla byrån Arnell.


Nya Pepsi-loggan. Läskjätten lägger 1,2 miljarder dollar på uppdateringen av varumärket.

På 1980-talet var Pepsi den col som gällde och husbyrån sedan 1960, BBDO, skapade begrepp som Generation Next. Michael Jackson, Madonna, Ray Charles och Cindy Crawford gjorde reklam för läsken.

De senaste åren har Pepsi tappat mot konkurrenterna. I dag är Coke kungen bland coladryckerna. Men den allr sämre amerikanska ekonom påverkar dryckkonsumtionen. I snitt har kolsyrade drycker minskat med 3 procent sista året. Pepsi har tappat 4 procent.

Gamla loggan.

Pepsi har tillsatt en ny marknadsdirektör som nu ska vända företaget. Han har presenterat en treårig strategi. Totalt ska 1,2 miljarder dollar, 9 miljarder kronor, investeras i marknadskommunikation. Ny design, ny logga – och mindre beroende av BBDO.

Nu är det BBDOs systerbyrå Arnell som ska stå för en stor del av uppdateringen av varumärket. Redan i dag jobbar Arnell med att modernisera Pepsis globala logga. Den stiliserade symbolen har nu fått ett glatt leende.

BBDO kvarstår än så länge som Pepsis huvudbyrå. Men tidigare i år sparkades Element 79 som byrå för Pepsis drycker Gatorade och Tropicana.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.