Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pepsi sparkar ut BBDO

Publicerad: 18 november 2008, 07:20

Ett av reklamhistoriens mest långlivade reklamsamarbeten är över. Pepsi byter ut BBDO Worldwide mot TBWA/Chiat/Day.


BBDO har gjort reklamen för Pepsi sedan 1960. Speciellt under 1980-talet ansågs reklamen vara ledande med dåtidens stora stjärnor som varumärkesprofiler. Pepsi-reklamen har banat väg för BBDOs stil som märks av hos andra kunder.

BBDO har fortsatt använda kändisar men med tiden har det haft sämre effekt. De sista åren har Pepsi hamnat på efterkälken gentemot konkurrenterna.

Tidigare i år tillsatte Pepsi Dave Burwick som ny marknadsdirektör med uppdrag att vända utvecklingen. Hans första åtgärd var att låta BBDOs systerbyrå Arnell uppdatera Pepsis logga. Den presenterades för en månad sedan och då meddelade Pepsi att samarbetet med BBDO skulle fortsätta.

Men det var bara tillfälligt. I går meddelade Pepsi att TBWA/Chiat/Day tar över jobbet med företagets marknadskommunikation. Tidigare i år fick byrån ta hand om Pepsis varumärke Gatorade.

– Vi valde TBWA/Chiat/Day för att fräscha upp Pepsis kommunikation på alla plattformar och fräscha upp vår ledande reklam, sade Pepsi Dave Burwick i ett uttalande.

Samtidigt lyfts Arnell upp som Pepsis speciella designbyrå.

I samband med uppdateringen av loggan förklarade Pepsi att man hade en treårig strategi att modernisera sitt varumärke. En omgörning som ska kosta 1,2 miljarder dollar.

BBDO kommer tills vidare att jobba med Pepsi Max och all Pepsis reklam utanför USA. I går avböjde byrå att uttala sig om det förlorade kontot.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.