Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Pepsis film med Kendall Jenner är årets reklamkalkon 2017

Publicerad: 12 December 2017, 10:20

Pepsis slappa försök till politisk reklam med hjälp av en av världens största influencers blev ett rejält bakslag. Resumé har tittat tillbaka på reklamåret och hittat fler kampanjer som hamnat i blåsväder.


Ämnen i artikeln:

Kendall JennerReklamReklamfilmPepsi

April 2017. Pepsi gör en stor reklamfilmslansering. Ansiktet som frontar kampanjen är symbolen för influencerkulturen – Kendall Jenner ”För mig är Pepsi mer än en dryck, det är en popkulturell ikon” säger hon.



I reklamfilmen avbryter Kendall Jenner en modeplåtning för att gå ut på gatorna. Hon demonstrerar med ett skrattande leende. Hon är stjärnan som blir en del av den protesterande massan och bjuder polisen på Pepsi. Kopplingarna till protesterna mot det amerikanska polisvåldet mot svarta, Black lives matter, är inte subtilt. Men kontentan blir att Pepsi med budskapet "Join the conversation" trivialiserar politisk aktivism i en kontext och tidsanda där USA är mer söndrat än på länge.

Varumärket möter en kritikstorm och Pepsi drar snabbt tillbaka den bespottade kampanjen.

"Pepsi försökte förmedla ett globalt budskap om enighet, fred och förståelse men vi missade helt klart målet och ber om ursäkt" skrev Pepsi i ett uttalande.

I en scen-för-scen-recension av The Idependent får kampanjen betyget: "kanske den värsta reklamfilmen genom tiderna.

"Så kom det: Lågvattenmärket av varumärken som använder sig av etisk medvetenhet för att sälja sina produkter. Pepsi avslöjar det hemliga vapnet för att bekämpa polisbrutalitet: kolsyrad läskedryck"

***

Men det är inte bara Pepsi som hamnade i blåsväder under 2017.

Dove har under de senaste åren har blivit väldigt rosade i reklamsammanhang inte minst för sin progressiva vilja att premiera mångfald och bekämpa kvinnliga stereptyper. Under hösten blev varumärket kritiserad för en annons på Facebook. I annonsen syns en mörkhyad kvinna som poserar intill en Doveflaska iklädd en  t-shirt vars färg matchar hennes hud. I en serie om fyra bilder drar kvinnan sedan av sig sin hudfärgade t-shirt och byts ut mot ljushyad kvinna iklädd en ljusare t-shirt. De som inte såg hela klippet missade att det dök upp kvinnor av andra etniciteter efter den ljushyade kvinnan. Dove anklagades för rasism och raderade posten. Dagarna efter försvarades kampanjen den mörkhyade modellen Lola Ogunyemi som medverkade i annonsen. Hon ansåg att Dove borde ha stått på sig.

***

En reklamfilm det stormade kring i Storbritannien var Leo Burnetts kampanj för McDonald's under våren. Reklamfilmen kretsar kring en ung pojke som frågar sin mamma hur hans förolyckade pappa var. Enligt mammans beskrivning är de inte speciellt lika – och sonen framstår som tämligen misslyckad i skenet av sin far – men de har samma favoritburgare på McDonalds. Kritikerna ansåg att reklamfilmen var "cynisk", "exploaterande" och att den skadar barn som själva förlorat sina föräldrar. Efter att inledningsvis ga försvarat reklamfilmen drog McDonalds slutligen tillbaka reklamfilmen och skrev i ett uttalande: "Vi ber om ursäkt till alla de som känt sig illa till mods av reklamfilmen, det var aldrig vår mening. Vi ville lyfta McDonalds roll i våra kunders vardagliga liv – både under goda och dåliga tider".

***
Exempel på svenska reklamfilmer som kritiserats under året är bland annat Gina Tricots film som anklagades för kulturell appropiering efter sin kampanj för hållbart mode.

"Hur kan en reklam med så tydlig försköning av slavsamhällets strukturer av bomullsplockare undgå en hel produktion utan att någonstans på vägen bli ifrågasatt?", skrev Berghs-studenten Moa Ekstrand i Resumé appropå Gina Tricots kritiserade reklamkampanj.

Pricerunners nya reklamfilmer anses vara diskriminerande mot personer med funktionsnedsättningar. Därför fälls kampanjen av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd (RON).



Ica:s senaste reklamfilm skymtar två chinchillor. Den lilla buren som djuren förvaras i har fått flera att rikta kritik mot företaget via Ica:s Facebooksida, rapporterar Expressen.
Jonas Wahlström, som arbetar på Skansen-akvariet instämmer med tittarnas kritik.
– Självfallet är buren helt oacceptabel för att hålla två chinchillor i. Men man får väl utgå från att det var en kort reklaminspelning, säger han till tidningen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.