Reklam
Per Carleö är Sveriges Bästa Marknadschef
Publicerad: 15 oktober 2015, 14:43
Per Carleö rattar Volvo med framgång. Foto: Stefan Edetoft/Kamerareportage
Volvos mastondontkampanjer har varit stora snackisar i Reklamsverige de senaste åren. Nu utses Per Carleö till Sveriges Bästa Marknadschef alla kategorier på årets gala.
– Det är jättekul med tävlingar och att vinna dem, förstås. Men jag kan verkligen inte ensam ta åt mig äran, för våra framgångar. Vi är en marknadsavdelning med 15 väldigt dedikerade och engagerade personer, med ansvar för olika delar från varumärkeskampanjer, taktiska kampanjer, digitala plattformar, lojalitet, sponsring, eftermarknad, sociala medier och så vidare, konstaterar Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.
Själv har Per Carleö en bred bakgrund inom marknadskommunikation. Han kom till Volvo 2005 och de första åtta åren arbetade han globalt med att utveckla Volvos kommunikationskampanjer och omvandla affärsstrategi till marknadsstrategi. 2013 landade han på Volvo Car Sverige. Först som marknadskommunikationschef och sedan några månader som marknadsdirektör.
– När jag pluggade skrev jag en uppsats där vi utvecklade en modell för hur man ska kunna beräkna korrelationen mellan marknadsinsatser och försäljning. Men sedan jag kom till Volvo har jag aldrig behövt den. Här vet vi vad vi gör. Vi kan se direkt när vi drar igång något, hur folk går in på vår hemsida, bygger sin egen bil och lägger till den extrautrustning, som vi just då marknadsför. Dessutom ser vi hur marknadsföringen har en direkt påverkan på våra varumärkes-KPI:er, berättar han och fortsätter:
– Många hävdar att traditionella medier inte har något att hämta längre. Men det är fel. Vi ser så tydligt hur folk agerar, utifrån reklam i traditionella medier. I kombinationen traditionella och digitala medier blir 1 + 1 verkligen 3.
Detta är en kortversion av en längre intervju med Per Carleö. Läs hela i veckans utgåva av Resumé. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.