Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Per Carleö når in i hjärtan, hjärnor och magar

Publicerad: 20 Oktober 2016, 11:34

Per Carleö.

Han kan konsten att både sälja bilar och flirta med kända fotbollsspelare. Per Carleö är Sveriges Bästa Marknadschef i kategori Bilar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadscheferVolvo CarsSveriges Bästa Marknadschefer 2016Sveriges Bästa MarknadschefPer Carleö

Robyn, Avicii, Zlatan, Swedish House Mafia. Det är bara några av de stjärnskott som har frontat Volvo Cars reklamfilmer. Men det senaste året har även den egna personalen lyfts fram under konceptet "Made by Sweden".

Därför lyckades Volvo
Sedan Volvo startade "Made by Sweden" i början av 2014 har reklamkapitalet successivt byggts upp. Marknadschefen Per Carleö uttrycker det som att de har jobbat hårt – inte bara för att nå ut utan också för att nå in. In i människors hjärtan, hjärnor och magar.

Vad är målet?
Det främsta målet är att skapa försäljning, vare sig den är kortsiktig eller långsiktig.

För att öka preferensen kring varumärket arbetar Volvo Cars till merparten med emotionell kommunikation, den som gör att människor får upp ögonen för varumärke, budskap och produkt. Mot slutet av köpresan tar rationell kommunikation vid. Volvo Cars har ett track record av emotionella kvalitetskampanjer bakom sig. Reklamkapitalet är högt.

Finns då en risk för att målgruppen blir besviken om den anser att en ny kampanj inte har överträffat den förra? Ett farligt tankesätt, tycker Per Carleö. Han anser att kampanjer inte kan jäm­föras, teamet måste vara lojalt mot uppgiften – målet och syftet med den enskilda kampanjen. Att det är nyttigt att titta lite snabbt i backspegeln för att se om någon är på väg att köra om, men annars ska man se framåt, genom vindrutan.

Så ska de förbättra sin position
"Made by Sweden" fortsätter tills vidare. En utmaning för Per Carleö och Volvo Cars framåt är den digitala transformationen, som påverkar både bil- och kommunikationsbranschen. För att tackla den behöver Volvo Cars hela tiden ifrågasätta vad de gör och hur de ska prioritera. Titta på kundresan och försöka optimera den genom digitala lösningar.

Samarbetspartners
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors.
Mediebyrå: Mindshare.
Relationsmarknadsföring: Smicker.
Digitalt: Animal.
Taktisk kommunikation: F&B Inhouse.
Mobilbyrå: BBH.
Event och sponsring: Relevent.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.