Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Per Carleö: "Volvo står inför enorma förändringar"

Publicerad: 12 Oktober 2016, 12:05

Volvo Car Sveriges marknadsdirektör Per Carleö vann priset som Sveriges Bästa Marknadschef för ett år sedan.

Foto: Stefan Edetoft/Kamerareportage

Volvo Car Sveriges marknadsdirektör Per Carleö går från ett år med mångfaldshyllningar, lanseringar och Zlatan Ibrahimovic. Men fotbollsstjärnans framtid som reklamansikte är osäker.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadscheferVolvo CarsZlatan IbrahimovićMarknadschefPer CarleöMade by Sweden

Förra året vann Volvo Car Sveriges marknadsdirektör Per Carleö priset som Sveriges Bästa Marknadschef. Sedan dess har han haft ett händelserikt år. Reklamkonceeptet Made by Sweden har rullat vidare och biljätten har stått för flera lanseringar under 2016 då S90 V90, en uppgradering av V40 och V90 Cross Country rullats ut på marknaden.

Reklamåret började dock med den varumärkesbyggande filmen Made by People.

Här lyfte Volvo Cars fram arbetarna och hyllade samtidigt mångfalden. Filmen fick snabbt publicitet och hyllades på kultursidorna. Bland annat av SvD:s Madelaine Levy.

– Det var lika mycket en intern kampanj som en extern. Den skapar en stolthet bland de anställda och hjälper oss i vårt HR-arbete. Vi är i en fas där vi behöver rekrytera ganska mycket. Vi visar att vi tror på mångfald, säger Per Carleö till Resumé och fortsätter:

– Många unga som söker efter en arbetsplats letar efter ett varför och frågar sig "vilka värderingar står företaget för?". De söker ett högre syfte än ett jobb som ser bra ut i cv:t och ger en bra lön.

I samband med Fotbolls-EM gjorde Volvo en film för att marknadsföra V90 med Zlatan Ibrahimovic innan mästerskapet och en efter. Eftersom filmerna hade spelats in innan turneringen var många kritiska till att fotbollsstjärnan lade för mycket fokus på sina kommersiella samarbeten. Per Carleö är av en annan uppfattning:

– Vi visste inte när Zlatan skulle sluta i landslaget, men det var ju inte direkt någon hemlighet att han skulle sluta någon gång. Och vi antog att EM skulle kunna bli ett sorts avslut. Jag tycker personligen att Zlatan synts ganska lite i kommersiella sammanhang om man jämför med andra världsstjärnor. Det är just därför som folk reagerar.

– Det som är unikt med Zlatan är att han har en väldigt tydlig idé med hur han själv vill ha det och går all in oavsett om det gäller Vitamin Well, det egna klädmärket eller Volvo.

Innebär Zlatans avsked i landslaget slutet för samarbetet mellan Zlatan och Volvo?
– Det vet man aldrig.

Hur ser du på framtiden för "Made by Sweden" som koncept?
– Det är en bra plattform att utgå i från som har varit väldigt framgångsrik för oss. Den har lyft kommunikationen till en ny nivå och vi kommer att fortsätta skapa kommunikation utifrån konceptet.

Vad kommer 2017 att innebära för dig?
– Volvo befinner sig i en transformation som intensifieras under nästa år. Företaget står inför enorma förändringar när det kommer till partnerskap med andra företag på hård- och mjukvarusidan. Det handlar lika mycket om produkter som tjänster. Vi håller på att förändra företaget och det kommer att prägla mitt arbete nästa år.

Hur ser du på priset som Sveriges Bästa Marknadschef?
– Det var så klart trevligt, men jag poängterade det redan då; vi är ett marknadsteam. Det handlar inte om en person.

Du kommer väl på Resumés gala Sveriges Bästa Marknadschefer den 20 oktober på Berns? Köp din biljett här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.