Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Perfect Fools gör finsk känslokub

Publicerad: 15 januari 2013, 13:00

Den svenska digitalbyrån lanserar ett nytt tabloidformat åt den finska dagstidningen Helsingin Sanomat genom en interaktiv installation som återspeglar känslorna hos tidningens läsare


Svenska digitalbyrån Perfect Fools hjälper Finlands största dagstidning  Helsingin Sanomat att lansera övergången från broadsheet till  tabloidformat genom en interaktiv installation i form av en fyra gånger  tre meter stor kub som skiftar i färg beroende på hur läsarna uppfattar  utvalda artiklar från tidningen.

Olika färger ska återspegla de olika känslor som ariklarna kan skapa, och informationen om läsarnas reaktioner härleds till kuben genom smartphones eller webbläsare. Totalt finns åtta känslor; hopp (grönt), sorg (blått), glädje (vitt), oro (lila), nyfikenhet (gult) , ilska (rött), medkännande (ljusblått) och överraskning (organge).

Själva kuben ställs upp på ett torg i centrala Helsingfors.

”Dagstidningar gör att du bryr dig om vad som händer, och när du läser kvalitetsjournalistik så skapar det känslor. Den här digitala upplevelsen länkar samman det skrivna ordet med en fysisk upplevelse genom ett känsloladdat medium. Vi  visar upp journalistikens kraft genom en konstform som bokstavligen lyser upp människors vardags, säger Tony Högqvist, creative partner på Perfect Fools i ett pressmeddelande.

Kampanjen har producerats av Perfect Fools och tagits fram av den  finska byrån hasan & partners.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.