Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Perfekt att lansera rom nu”

Publicerad: 4 mars 2011, 14:48

Här är porrstjärnan Ron Jeremys lanseringskampanj för det egna romvarumärket. – Man dricker och skålar när det är bra tider, och man dricker när det är sämre tider, säger han till Resumé.


Bild från lanseringsfilmen.

Ron Jeremy är en av världens mest kända porrfilmsskådisar. Med över 20 år i branschen har han även gjort sig ett namn utanför den branschen och har också medverkat i flera Hollywoodproduktioner, släppt egna självbiografifilmer, och har även en egen tomatsås, cigarettpapper, cigarrer, skateboard, klockor. Och nu även en romsort.

Resumé intervjuade nyligen Ron Jeremy när reklamen för romvarumärket ”Ron de Jeremy – the Adult Rum” spelades in i Sverige.

Allt började med en servett och en restaurang för sex år sedan. Olli Hietalahti och Jouko Laune, två av grundarna av reklambyrån King i Finland, satt och åt i Amsterdam efter en lång dags filminspelning.

– På en affisch för någon spritsort i restaurangen stod ”Ron de” och något mer, och en av oss fyllde i ”Ron de Jeremy”. Vi började skratta för att det lät så roligt, men samtidigt bra, och jag började lite på skoj skissa på en möjlig flaska på en servett framför mig. Några minuter senare var skissen klar och flaskan är i dag väldigt, väldigt nära hur såg ut då på restaurangen, säger Jouko Laune till Resumé.

I september i fjol sade Jouko Laune upp sig, och Olli Hietalahti gick på ett års ledighet, för att satsa helhjärtat på projektet. De flög över till Losa Angeles och presenterade idén för Ron Jeremy – som nappade.

– Tillfället dök upp i ett perfekt tidsläge, och jag blev imponerad av presentationen. Jag har också alltid velat göra två saker: kondomer och alkohol, säger Ron Jeremy till Resumé.

Hur ser marknadsplanen ut?
– När idén växte fram för sex år sedan fanns inte Facebook, Twitter eller andra sociala kanaler. Så i dag är vi tacksamma att vi inte satte i gång då. Nu är det lättare att nå ut, och med tanke på Rons kändisskap ännu lite enklare, säger Olli Hietalahti.

Ett exempel på det är att trots att varken prislapp på flaskan eller någon officiell release är släppt är snacket redan i gång världen över på bloggar och i forum. Över 200 bloggar har skrivit om produkten, och över 1 500 har förbeställt produkten, från en preliminär webbplats. Den första kampanjen kommer först att komma ut senare under våren. Huvudmedium för kampanjen blir nätet, och sociala medier. Med en kampanjsida som nav med både filmer och mer interaktiva moment.

De interaktiva delarna utgörs av Ron Jeremy och ett gäng  kvinnor på kampanjsajten. Bland annat kommer man att kunna få drinktips med filmer som exempelvis visar hur man får till den perfekta isen till drinken: med ett samurajsvärd och ett isblock. Miljön är svart med starka accentfärger.

– Det ska vara kul, inspirerande och bjuda på något oväntat, förklarar Olli Hietalahti.

Ron Jeremy tror stenhårt på produkten.

– Rom är också perfekt som produkt att lansera i dessa tider när det ekonomiska läget verkligen ser olika ut runtom i världen. Man dricker och skålar när det är bra tider, och man dricker när det är sämre tider, säger han till Resumé.

Lanseringen är satt i rullning, och man kommer först och främst att inrikta sig på den amerikanska marknaden, där man just nu skriver kontrakt med en nationell leverantör.

– Vi pratar med flera länder, men vi koncentrerar oss på USA, säger Olli Hietalahti.

SE ROMSAJTEN HÄR

Teamet bakom kampanjen

Olli Hietalahti och Jouko Laune, Oneeyed Spirits, projektledare Anne Rusanen, frilans, produktionsbolag It’s Showtime, creative producer Fabian Mannheimer, exekutiv digital producent Gustav Dahlgren, exekutiv producent film Peter Sarhammar, Henrik Kindgren Regissör, line producer Frida Lindholm, produktionsledare Josefin Eriksson, postproduction Love Fagerstedt, digital producent Oscar Corsvall, web director Micke Ring, motion designer Slebbo Johansson, flashutvecklare Thomas Aldrin, DoP Simon Rudholm, scenografi/pyroteknik/sfx Fritjof Granström, l  judprogrammering/sound design: Plan8
Musikkomposition: Plan8.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.