Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Peter Dahl i reklamkampanj

Publicerad: 7 januari 2009, 14:54

Papperskretsen vill få fler svenskar att samla in papper. Nästa vecka startar den nya kampanjen. Huvudfokus i kampanjen är en specialdesignad kasse framtagen av konstnären Peter Dahl.


Bakom den nya kampanjen, som startar den 13 januari, står reklambyrån Berntzonbylund. Huvudfokus i kampanjen ligger på en papperskasse som designats av konstnären Peter Dahl. Motivet på kassen är inspirerat av Dahls tidigare verk ”stammar”. Dessutom har hans fru, Tina Hamrin Dahl, skrivit en dikt som kommer att finnas på kassen.

– Det här är första gången Peter Dahl gör något kommersiellt, om man nu kan kalla den här kampanjen för det, säger Johannes Bergh, kundansvarig på Berntzonbylund. Han tillägger.
– Kampanjen går ut på att få oss lata att samla in mer papper. Det gör vi genom att introducera papperskassen, som finns i varje hem, som en bra sak för miljön. Målet är att öka insamlingsgraden av tidningspapper och andra trycksaker.

Huvudmedia i kampanjen blir utomhus. Det backas upp av webb och pr.
– Den stora mediepengen ligger på utomhus. Där slutar notan på drygt två miljoner kronor. Men det här är ett samarbete med Sveriges tidskrifter och Tidningsutgivarna och vi får väldigt mycket media genom det, säger Johannes Bergh.

Pressretur ansvarar enligt avtal med Papperskretsens medlemmar för återvinningen av papper i Sverige. Regeringens återvinningsmål är 75 procent. Det målet uppnåddes redan 1997. Idag ligger insamlingsgraden på cirka 85 procent.

Kampanjen är en uppföljning från förra årets kampanj, som gick vid samma tidpunkt på året.
– Själva insamlingsnivån har ökat med nästan två procentenheter, från 83 till 85 procent, vilket är en hiskelig massa ton papper. Lagkravet på 75 procent ligger vi redan väldigt långt över och fast Sverige sannolikt är bäst i världen på insamling av papper vi kan alltid bli ännu bättre.

Kassen kommer att finnas till självkostnadspris på Papperskretsen sajt. Dessutom kommer originalverket att auktioneras ut under våren.

Papperskretsen

Byrå: Berntzonbylund
Arbetsgrupp: Johan Gustafsson ad, Åsa Edgren produktionsledare, Marie Carlström original, Erik Olsson & Claes Boklund webb
Mästerfixare: Desiré Engström

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.