Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Peter Englund: Det är gravplundring

Publicerad: 14 Mars 2014, 10:39

Peter Englund kräver ett stopp av Mercedes-kampanjen där Karin Boyes dikt används.

Svenska Akademien hotar att stämma Mercedes-Benz. Ständige sekreteraren Peter Englund går till hårt angrepp mot biljätten och reklambyrån ANR som använt Karin Boyes dikt i en aktuell kampanj. – Det är gravplundring, dundrar Englund som kopplat in advokater.


Ämnen i artikeln:

Peter EnglundFredrik PantzerhielmANR BBDOMercedes-Benz

Reklambyrån ANR kom på idén att använda poeten Karin Boyes mest kända dikt – ”I rörelse” – i reklamfilmen för Mercedes-modellen GLA. En speakerröst läser dikten till bilderna av bilen.

Det uppskattas inte av Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund som kräver ett omedelbart stopp av kampanjen.

”En reklambyrå som heter ANR har kommit på den bisarra idén att använda delar av Karin Boyes kanske mest kända dikt, "I rörelse", i en glassig reklamfilm som syftar till att locka människor att köpa bilar av märket Mercedes-Benz. Att utnyttja Boyes dikt på det här okänsliga och genomkommersialiserade viset är gravplundring”.

Så inleder Peter Englund sitt blogginlägg där han i skarpa ordalag attackerar kampanjen.

Han menar att det inte går att se verket som fritt bara för att Karin Boye har varit död i 70 år. Englund tycker att användandet av hennes dikt i kampanjen är en ”grov förvanskning” av både dikten och vad författaren stod för. Enligt Englund skulle Karin Boye aldrig ha ställt upp på en sådan kampanj om hon hade levt i dag, eftersom hon ”var socialist och satt i redaktionen för marxistiska Clarté”.

Kampanjen kan komma att prövas rättsligt. Peter Englund hänvisar till ”Klassikerskyddet”, som innebär att Svenska Akademien – som en av tre institutioner i Sverige – har rätt att i domstol föra talan mot bruk av "litterärt och konstnärligt verk ... som kränker den andliga odlingens intressen".

Svenska Akademiens advokater har uppmanat Mercedes-Benz att stoppa kampanjen, förklarar Peter Englund, som också skickar en rejäl känga till ANR:

”Jag skulle även uppmana folket på ANR att pröva på att skriva sinegen copy istället för att sno av döda författare. Det är nämligen andra gången de gör på det här viset. De använde exakt samma dikt av Boye för dryga 10 år sedan, då för att sälja Renault Laguna.”

ANR hörde dock av sig innan till Karin Boye-sällskapet och fick grönt ljus.

– Vi ringde och  kollade med dem att de var okej med att vi använde texten. Och de var  positiva och vi fick deras välsignelse, sa ANRs projektledare Fredrik Pantzerhielm till Expressen förra veckan.

Resumé har sökt Fredrik Pantzerhielm för en kommentar.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.