Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Peugeot petade Peacock

Publicerad: 3 November 2009, 12:01

Peacock hann knappt leverera till Peugeot förrän samarbetet gick i stöpet. Enligt Peugeots marknadschef finns ingen schism, men Peacock hävdar att karusellen kring vd- och marknadschefer samt en kovändning från Peugeot omöjliggjort fortsatt samarbete.


Ämnen i artikeln:

PeugeotMagnus RosengrenPeacockHenrik Stampe

truefalse

Magnus Rosengren vd på Peacock.

Efter ett drygt halvårs pitchande där Peacock segrat i två omgångar avbryts samarbetet efter något enstaka uppdrag. Nye marknadschefen för Peugeot Sverige, danska Hasse Vesenbro, framhåller att det inte rör sig om någon konflikt.
– Leveransen har hållit hög kvalitet och det finns heller inget drama eller några meningsskiljaktigheter att tala om, säger han.

I mitten av sommaren stod det klart att Peugeot Sverige bytt marknadschef till dansken Hasse Vesenbro. Enligt Peugeot Sveriges pressekreterare Maria Lantz orsakade det bytet av reklambyrå från Peacock till Volt.

– Hasse gillade Volt. De passar honom bättre helt enkelt, säger hon.
– Vi konstaterade snart att vi inte kunde samarbeta under de premisser som gällde från den nya ledningen. Och det är viktigt att behålla integriteten trots lågkonjunkturen. I annat fall riskerar kreativiteten att urholkas, säger Magnus Rosengren, vd på Peacock.

Än så länge har Peacock stått bakom kampanjen kring modellen 3008. Den har gått i kvälls- och dagspress samt på webben och stortavlor.
– Jag vill understryka att kampanjen har gett bra resultat, säger Maria Lantz.

– Under hösten fick vi en förfrågan från Peugeot om att hjälpa till med totalt tre kampanjer. Det är ett roligt och potentiellt stort uppdrag som bygger på ett fint varumärke, säger Henrik Stampe, vd på Volt.
Då Peugeot Sverige tidigare hade Markom som byrå förekom uppgifter om att marknadsföringsbudgeten på årsbasis var på 125 miljoner kronor.

Enligt Maria Lantz har budgeten dragits ner på grund av marknadsläget. Samtidigt råder hög aktivitet i höst.
– Vi har flera nya modeller som ska marknadsföras, vilket gör att vi nu gasar på marknadssidan.

I efterhand är Magnus Rosengren smått besviken över all tid och energi som har lagts ner på pitchandet.
– Ifall vi hade vetat att inriktningen skulle förändras i så hög utsträckning hade vi valt att inte delta i pitchen över huvud taget, säger han.

Resumé har utan framgång sökt den nye marknadschefen Hasse Vesenbro.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev