Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pimpade burgarkläder - vilket succékoncept

Publicerad: 20 Oktober 2016, 11:22

Jeff Jackett klädde skidlandslaget i burgarkläder

Mc Donald's Jeff Jackett blandar konsekvent kvalitetsarbete med att ha roligt. Det gör honom bäst av alla konkurrenter i snabbmatskategorin.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmSveriges Bästa Marknadschef

Att förflytta en jätte som McDonald's är inte lätt. Alla känner till snabbmatskedjan och har en uppfattning om den. Därför är McDonald's framgång desto större. Det finns flera förklaringar. Hamburgare av stjärnkockar och upplevelser som ger gästerna en rolig stund. Kvalitet, relevans och positiv känsla. När allt är på plats går det även att förflytta en jätte.

Därför lyckades McDonald's
För två år sedan införde McDonald's en strategi som innebar att konsekvent förbättra kvaliteten på alla nivåer för att sedan kommunicera arbetet. Det har, enligt McDonald's svenske marknadschef Jeff Jackett, gett resultat. En milstolpe var samarbetet med kändiskocken Johan ­Jureskog 2016.

Konsekvent kvalitetsarbete över tid är avgörande men man måste också ha, som Jeff Jackett uttrycker det, lite roligt. Som samarbetet med skidlandslaget och kampanjerna som utvecklades till en reservationslös hyllning av hamburgaren Big Mac i form av bland annat underställ och skidhjälmar mönstrade med hamburgare. Det gav positiv känsla och kännedom. En annan insats på "rolighetskontot" var Happy Goggles, vr-glasögon som byggdes av Happy Meal-lådan

Vad är målet?
Det senaste årens satsning i marknadsföringen har som mål att bygga varumärkespreferens genom att höja kvalitetsprofilen på det McDonald's serverar. Samtidigt ska gästerna uppleva att McDonald's är ett roligt varumärke som bättre förstår sina kunders behov.

Så ska de förbättra sin position
Kvalitetsarbetet fortsätter och McDonald's kunder ska fortsätta att ha roligt. Och upplevelsen av hamburgerrestaurangen ska bli mer digital. I dag använder 450 000 svenskar McDonald's app varje månad och den upplevelsen ska bli bättre, lovar Jeff Jackett. Men försäljningen och restaurangerna ska höja sin digitala nivå.
Men att nå ut med kommunikation blir allt svårare. Det är svårt att få räckvidd och människors uppmärksamhetsutrymme krymper. Ett sätt är att "göra roliga saker" i nya mediekanaler som till exempel Snapchat.

Samarbetspartners
Reklambyrå: DDB Stockholm.
Mediebyrå: OMD.
Pr-byrå: Prime.
DOOH-byrå: Visual Art.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.