Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pink Floyd inspirerade till kampanj

Publicerad: 27 augusti 2008, 09:47

Idag, tisdag, delas polarpriset ut i Stockholm. Priset, som är ett internationellt musikpris instiftat av Stikkan Anderson 1989, går i år till den amerikanska operasångerskan Renée Fleming och till Pink Floyd. Här är kampanjen inspirerad av det brittiska rockbandet.


Två av annonserna för Polarpriset.

Storåkers har jobbat pro bono för Polarpriset i ett par år. I år går priset till Renée Fleming och till Pink Floyd . Den sistnämnda blev inspirationskälla till årets kampanj från reklambyrån.

Kampanjen går utomhus och i Stockholms tunnelbana samt på bussar. Kampanjperioden är två veckor men allt är lite beroende på vilket gratis medieutrymme kampanjen får.

Vad tänkte ni när ni fick veta vilka vinnarna var?
– Wow. Det är omöjligt att inte bli superfascinerad av alla snygga omslag. Det är helt magiskt, säger Henric Almquist, ad på Storåkers.

Kan du beskriva er idé?
– Det är deras omslag med en tvist. Prismat är en lek med Renée som är en extremt duktig sopran. Grisen är från omslaget ”Animals” och vi har bara gjort grisen snyggare och placerat den ovanför Konserthuset där prisutdelningen sker.

Har ni fått söka tillstånd från Pink Floyd?
– Ja, det var viktigt att vi använde omslag där Roger Waters och Nick Mason, som nu tar emot priset, var med. Sedan var det visst lite problem med grisen också. Vad jag vet var det ingen idé som vi inte fick igenom men de hade lite åsikter om vilka omslag vi borde använda, säger Henric Almquist.

Har ni fått någon reaktion från Pink Floyd?
– Nej, jag har inte hört något. Vi får väll se om de säger något ikväll.

Polarpriset

Byrå: Storåkers
Arbetsgrupp: Mirja Hjelm produktionsledare, Henric Almquist ad, Björn Hjalmar och Hanna Belander copy, Karin Laurell grafisk formgivare, Ylva Krantz original, Emma Pernald projektledare
Foto: Sven Prim

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.