Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

PISA-rapporten föder läskampanj

Publicerad: 9 maj 2014, 14:34

Annons i kampanjen.

PISA-rapporten som visar på krisen i den svenska skolan har fått sagolekshuset Junibacken att göra en kampanj om vikten av att inspirera barn att läsa.


I nästa vecka startar Junibackens annonskampanj "Utan läsandet stannar barnen", gjord av reklambyrån Moow.

Syftet är att få fler att uppmärksamma Junibackens arbete med att uppmuntra barn till läsning.

Idén kom efter det omskakande svaga resultatet för svenska skolan i PISA-rapporten.

– När vi började jobba med Junibacken var jag helt obekant med att de hade som vision att öka barns läsande. Kampanjen är ett sätt att få fler att uppmärksamma att alla insatser som uppmuntrar till läsglädje behövs, säger Jesper Tillberg på Moow.

Kampanjen syns i en annonsserie i tidningen Metro och mynnar ut i en Barnkulturfestival i Lilla Galärparken på Djurgården den 7-8 juni. Festivalen bjuder på workshops, högläsning, teater och konserter.

Junibacken stöttar också andra initiativ, som stiftelsen En läsande klass som verkar för läsförståelse i skolan. Junibacken har även ett samarbete med Läsrörelsen.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare Junibacken, Maria Reuterskiöld

Copy: Jesper Tillberg, Moow

AD: Emma Hising, Moow

PL: Lars Ahlm, Moow

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.