Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pizzakampanj sätter matrester i fokus

Publicerad: 15 November 2012, 14:41

Lantmännen och McCann Stockholm fortsätter att sätta fokus på att vi slänger för mycket mat i våra svenska hem. Pizzamodellen och en degbil visar vad vi kan göra med våra matrester.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmLantmännen

Så mycket som en femtedel av svenskarna uppger att de normalt slänger  sina överblivna rester enligt en undersökning av Lantmännen.

Men samma undersökning visar också att 43 procent under det senaste året  försökt att minska mängden mat de slänger. Och enligt Naturvårdsverket  svarar hushållen för den absolut största delen av våra matavfall, cirka  670 000 ton årligen.

– Vi arbetar med att ta ansvar från jord till bord, och mathushållning  är en viktig fråga som berör och engagerar svenska konsumenter och som  vi jobbar mycket med själva. Att så mycket mat kastas är ett stort  problem både för miljön och för den enskildakonsumentens ekonomi. Vi  vill bidra med konkreta tips och recept på hur manenkelt kan ta tillvara  på sina matrester. Tidigare har vi tagit fram en kokbok ”Var rädd om  maten” och uppmanat folk att restdejta, nu är det pizzamodellen, säger  John Wernvik, digital brand manager på Lantmännen.

Kampanjen består av enheter i pr, utomhus, print, webb och  sociala medier.

– Med Pizzamodellen vill vi visa hur vi alla på ett enkelt och lustfyllt  sätt kan ta hand om våra rester i vardagen, och på köpet laga till  något riktigt gott av sådant som vi kanske tänkt slänga. Attbaka sin  egen pizza blir därmed en aktiv handling som konkret bidrar till att  minska matsvinnet. Och det bästa av allt är Pizzamodellen inte bara gör  gott, den smakar dessutom gott, säger Anders Skagerfält, projektledare  på McCann Stockholm som har tagit fram kampanjen.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

McCann StockholmLantmännen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.