Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 november 2012, 14:41
Lantmännen och McCann Stockholm fortsätter att sätta fokus på att vi slänger för mycket mat i våra svenska hem. Pizzamodellen och en degbil visar vad vi kan göra med våra matrester.
Så mycket som en femtedel av svenskarna uppger att de normalt slänger sina överblivna rester enligt en undersökning av Lantmännen.
Men samma undersökning visar också att 43 procent under det senaste året försökt att minska mängden mat de slänger. Och enligt Naturvårdsverket svarar hushållen för den absolut största delen av våra matavfall, cirka 670 000 ton årligen.
– Vi arbetar med att ta ansvar från jord till bord, och mathushållning är en viktig fråga som berör och engagerar svenska konsumenter och som vi jobbar mycket med själva. Att så mycket mat kastas är ett stort problem både för miljön och för den enskildakonsumentens ekonomi. Vi vill bidra med konkreta tips och recept på hur manenkelt kan ta tillvara på sina matrester. Tidigare har vi tagit fram en kokbok ”Var rädd om maten” och uppmanat folk att restdejta, nu är det pizzamodellen, säger John Wernvik, digital brand manager på Lantmännen.
Kampanjen består av enheter i pr, utomhus, print, webb och sociala medier.
– Med Pizzamodellen vill vi visa hur vi alla på ett enkelt och lustfyllt sätt kan ta hand om våra rester i vardagen, och på köpet laga till något riktigt gott av sådant som vi kanske tänkt slänga. Attbaka sin egen pizza blir därmed en aktiv handling som konkret bidrar till att minska matsvinnet. Och det bästa av allt är Pizzamodellen inte bara gör gott, den smakar dessutom gott, säger Anders Skagerfält, projektledare på McCann Stockholm som har tagit fram kampanjen.
Linus Fremin