Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Plånboksbråket

Publicerad: 1 November 2011, 14:18

Svensk Hypotekspension rasar mot Coop. Anledningen: De menar att matvarukedjan plagierat deras reklambillaga. Coop slår ifrån sig och menar att det hela är en slump.


Ämnen i artikeln:

Coop

För några veckor gick Svensk Hypotekspension ut med en reklambilaga i  tidningen Veteranen. Bilagan var framtagen av reklambyrån Generator och  utformad som en plånbok. ”Plånboken” har även gått i tidningen Hemma  med HSB.

I ett medlemserbjudande förra veckan hade Coop använt sig samma koncept. Plagiat, menar Svensk Hypotekspension.
– De är oerhört lika. Jag har svårt att se att det skulle vara en slump, säger Nils Ingvarsson, Chef för kommunikation och marknad på svensk Hypotekspension, till Resume.se.

Han fortsätter:
– Det är en bra och framgångsrik grej och det känns tråkigt om det blir  ett plagiat på det. Vi vill ju att vårt erbjudande ska sticka ut.

Nils Ingvarsson menar att företagen delvis vänder sig till samma målgrupp.
– Vi vänder oss till pensionärer och jag kan tänka mig att många i vår  målgrupp är Coop-kunder. Även om vi inte är konkurrenter så vänder vi  oss till samma målgrupp.

Han berättar att man nu kontaktat Coop för att försöka förmå dem att inte använda sin variant.

Louise Stephan, pressansvarig på Coop, håller inte med om att det rör som något plagiat. Hon menar att det hela är en slump.
– Jag är inte förvånad över att samma idéer kan uppkomma på olika  ställen samtidigt, och övertygad om att dessa två exempel inte är första  och enda gången en plånbok används som form i ett reklamutskick, säger  hon och fortsätter:

– Vi arbetar med olika uttryck i våra utskick till medlemmarna. För  några veckor sedan hade vi ett DR-utskick i form av en mjölkflaska,  denna gång var vår idé att utforma DR-utskicket i form av en plånbok.  Vår medlemsåterbäring betalas ut till våra medlemmar i reda pengar,  därför ligger utformningen av en plånbok nära till hands.

Coops ”plånbok” är framtagen av Blooms Byrå.

Christian Ström


Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.