Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Plannern satsar på passionen

Publicerad: 9 juni 2009, 08:21

Eric Spongberg, planning director på Saatchi & Saatchi, lämnar byrån. Istället blir han delägare och marknadsansvarig för det nystartade hotellet Ski Lodge Engelberg i Schweiz.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Eric Spongberg är inte säker på att det nya jobbet ger fler skiddagar. Men de kommer definitivt vara av bättre kvalitet. Bild från Ski Lodge Engelberg.

– Hotellet startades av två av mina kompisar. Jag var med som rådgivare till en början och kände att det här var något jag ville vara med på. Skidåkning är min stora passion, säger Eric Spongberg.

Eric Spongberg.

Ski Lodge Engelberg vänder sig till skidåkaren med stora krav – både på boende och skidåkningen.
– Vill du som skidåkare ha ett schysst hotell får du ett med heltäckningsmattor och kristallkronor. Vi vill skapa ett hotell där alla anställda älskar berget. Till nästa säsong kommer de bland annat ha en minibuss för gästerna som gör utflykter i närområdet för att hitta ospårad snö.

Eric Spongberg är en passionerad skidåkare. Han  har bland annat tävlat i extremskidåkning. Men utbildningen på Handelshögskolan gjorde att han hamnade i reklambranschen.
– Det började med att jag gjorde min praktik på Saatchi. Sedan började jag som planner på byrån efter examen. Det senaste året har jag varit planning director.

Vad har du för erfarenhet av att driva hotell?
– Ingen alls. Men jag ska fungera som marknads- och pr-ansvarig och där har jag en hel del erfarenhet.

Hur ser marknadsplanen ut?
– Vi är nu en fattig och liten kund. Vi kommer att jobba med pr till att börja med. Till exempel har The Guardian redan skrivit om oss på en helsida.
– Jag vill gärna göra reklam på sikt, men det finns ingen budget idag. Men kanske går det att byta tjänster med någon byrå.

Det är väl inga problem att hitta skidtokiga reklambyråer?
– Nej det finns ganska många skidåkare på reklambyråerna.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.