Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Plannja flyttar budgeten till tv

Publicerad: 26 mars 2009, 09:31

2008 lanserade DDB konceptet ”Lyft Blicken” åt plåttakföretaget Plannja. Men kampanjen gick inte så bra i print som företaget hoppats på. Nu flyttar de majoriteten av mediebudgeten till tv.


Ämnen i artikeln:

DDB

Bild ur reklamfilmen för Plannja

Konceptet som DDB tog fram förra året för Plannja lanserades i sex länder. Fokus låg på broschyrer, web och butik. Men effekten blev inte så bra som företaget hade hoppats på. Nu testar de för första gången att gå i tv.

Huvudfokus blir Kanal 5 och programmet Roomservice. Plannja kör dels en tittartävling i programmet och dels en reklamfilm i reklamblocket innan och efter programmet.
– Roomservice har visat sig vara mitt i prick för målgruppen hemmafixare och småbyggare. Vi säljer tak och i den här branschen som vi befinner oss i använder man vanligtvis hemmamagasin för att nå ut till målgruppen. Nu testar vi något helt nytt, något som är nytt både för oss och för branschen som helhet, säger Anna Källström, marknadschef på Plannja.

Reklamfilmen, signerad DDB, kommer även att gå i Discovery och Kanal 9.

Vilken är målgruppen?
– Vi vänder oss till alla som behöver renovera sitt hus. Villaägare och fritidshusägare mellan 25 till 60 år.

Vad har ni för budget?
– Jag vill inte uppge någon siffra men det är i stort sett samma budget som tidigare, vi har bara valt att flytta den. I år satsar vi även mycket på banners. Bland annat ligger vi på de största hussajterna.

Vad har ni för mål?

– Vi har inte definierat några mål i siffror. Vi är ett välkänt varumärke i branschen. Men vi var inte helt nöjda med printannonserna förra året. Vi vill öka kännedomen om varumärket ytterligare och muta in konceptet ”Lyft Blicken” som DDB myntat.

Plannja har jobbat med DDB i tre år.
– Vi jobbar med dem för bygghandelskonceptet samt plåtslageri. DDB har bra internationella kontakter vilket vi ser som en klar fördel eftersom vi tittar mycket på expansion. Vi befinner oss på en mogen marknad i Norden, det går inte att växa så mycket mer där, men ser en god möjlighet att växa i länderna i Östeuropa de närmaste åren, säger Anna Källström.

Filmen går i nuläget bara upp i Sverige men planen är att släppa den i Finland också inom någon månad.

Kampanjen backas upp av annonsering, webb-banners, dr, butiksmaterial samt utomhusenheter.

Plannja

Anna Källström, Marknadschef, Plannja

Arbetsgrupp DDB:
Lars Alm, Projektledare
Brita Ihre, Planner
Tina Munck, Produktionsledare
Christer Klinth, Copywriter
Niklas Johansson, AD
Calle Reimers, Formgivare/Original
Mathias Mattson, Formgivare/Original

Produktionsbolag: Armstrong Film
Sören Fernholm, producent
Chamoun Issa, regissör

Postproduktion: Syndicate

Mediabyrå: Phd
Cecilia Ross, Projektledare

Musik: Jinglebrothers Studio

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.