Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pliktverket ut i pitch

Publicerad: 17 April 2009, 13:17

Pliktverket går nu också ut i en ny reklambyråupphandling värd totalt 18 miljoner kronor. Trots att myndigheten kanske inte finns om ett år. Eller egentligen just därför.


Mycket talar för att värnplikten avskaffas nästa år. Pliktverket mobiliserar.

Pliktverket är den myndighet  som sköter mönstringen för  de värnpliktiga i Sverige. Nu söker de reklamkonsulter för två uppdrag:  att ta fram ett nytt koncept för att kommunicera mönstringen och värnplikten till unga människor och att kommunicera verkets varumärke.
Det senare kan tyckas något märkligt med tanke på att Pliktverkets framtid är oklar.
– Hela det här området är under omstöpning. Mycket talar för att pliktsystemet ska försvinna och bygga på frivillighet. Därför ska konceptet göras om, säger Ann Elgemark, informationsdirektör på Pliktverket.
– Vi ska göra folk intresserade av att göra värnplikten. Vi söker en byrå som kan hjälpa oss att ta fram strategier och producera olika typer av informationsmaterial; webb, utställningar, trycksaker. Det är ganska brett.

Värnplikten avskaffas
Nästa vår, 2010, ska riksdagen besluta om Sveriges framtida försvarssystem. Enligt de betänkande som finns nu tyder mycket på att den allmänna värnplikten avskaffas och att det istället blir en frivillig värnplikt i framtiden. Åtminstone så länge landet inte är i krig.
När förutsättningarna för värnplikten ändras måste även kommunikationen göra det, anser Pliktverket.
Den andra delen av uppdraget handlar om varumärkeskommuniktion för den myndighet som kommer att sköta mönstringen i framtiden.
– Vi hoppas naturligtvis att vi får ett nytt uppdrag att göra urvalet även om det blir en värnplikt som bygger på frivillighet. Sannolikt blir det under ett annat namn och då behöver vi göra oss kända under det, säger Ann Elgemark.

Spenat och Familjen

I dag använder Pliktverket reklambyråerna Spenat och Familjen. I den nya upphandlingen kan man pitcha på en eller båda delarna i uppdraget. Plikverket vill skriva ramavtal med två byråer på varje område och avtalen ska gälla i två år, men kan förlängas med ett år i taget två gånger. Myndigheten tänker lägga 18 miljoner kronor på reklamtjänster under perioden.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.