Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pocketförlaget ger ut skiva

Publicerad: 17 Juli 2008, 07:31

Igår, onsdag, släpptes artisten Martin Svenssons debutbok på pocket. För att få igång försäljningen ger Pocketförlaget bort en skiva med tidigare outgivna låtar i en del av böckerna.


Förläggarföreningen rapporterade i förra veckan att bokförsäljningen kraftigt minskat under första tertialet 2008. Hos Pocketförlaget, som startade 2006, syns inte den trenden av. Förlaget har hittills i år haft bra siffror och i juni, som är en stark månad för pocketböcker, ökade de omsättningen med 35 procent jämfört med året innan.

Varför tror du att det går så bra för er och andra pocketförlag jämfört med övriga förlag?
– Det här är en bra tid för alla pocketförlag. Jag har bland annat pratat med Pocketgrossisten och deras omsättning i juni var en av de högsta någonsin. Att det går så bra för oss tror jag beror på att vi dels är ett relativt nytt företag med en pigg uppstickarattityd och dels att vi har fått många bra författare att jobba med, säger Louise Bäckelin, vd på Pocketförlaget.

Har ni själva påverkat utvecklingen eller beror det på andra faktorer i samhället?
– Nej, vi har själva påverkat. Vi gör nyskapande kampanjer och har ett go när det kommer till pocketböcker som jag tror att de traditionella förlagen saknar. De vill nog hellre satsa på de nya inbundna böckerna. I våras körde vi en kampanj för ” Midvinterblod” av Mons Kallentoft tillsammans med Pocketshop som blev en succé. Boken sålde i över 150 000 exemplar. Målet, som var högt satt, var att komma upp i 100 000 sålda böcker, säger Bäckelin.

Igår var det dags för ytterligare en kampanj. Denna gång är det artisten Martin Svenssons bok ”Hej! Mitt namn var Elton Persson!” som ska säljas in. Och liksom tidigare väljer Pocketförlaget att samarbeta med en extern part i marknadsföringen.

– Vi försöker koppla ihop kampanjerna med ett köpställe. I det här fallet är det Bokia. I 3 500 exemplar har vi valt att lägga med en cd-skiva med tidigare outgivna låtar och de böckerna går bara att köpa på Bokia. Boken finns dock på alla ställen där man vanligtvis kan köpa pocket, säger Louise Bäckelin.

Boken kommer att marknadsföras med butiksmaterial, affischer i butikerna samt via pressen. Bland annat lyckades Pocketförlaget få med Martin Svensson på Nyhetsmorgon på TV4 där han kommer att spela låtarna.

Var det er idé eller deras?
– Det var vår idé. Jag ringde dem och undrade om de ville intervjua honom men då visade det sig att han redan var med i programmet när hans bok kom ut som inbunden. Då kom förslaget upp att han kunde vara med och spela låtarna istället, viket passade perfekt.

Förlaget har också spelat in en kort film med Svensson som finns lagts upp på deras hemsida samt på Youtube. Det projektet har de även gjort med tidigare författare.

Pocketförlaget samarbetar inte med en fast reklambyrå. Kampanjen med Martin Svensson är framtagen inhouse.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.