Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pocketshop håller fast vid eurosize

Publicerad: 1 juni 2009, 12:36

Abby Norm gör sin tredje kampanj för Pocket Shop i år. Denna gång förstärks närvaron i butik. – Varför förändra ett vinnande koncept, säger byråns vd Andreas Morne.


Ämnen i artikeln:

Abby NormPocket Shop

Butikskampanjen

Våren 2008 testade Pocket Shop för första gången att göra större kampanjer på eurosize inför släppet av en specifik bok. Det visade sig vara en lyckad satsning. Bakom idén står Abby Norm. Här är reklambyråns tredje kampanj, av fem planerade, för året. Precis som tidigare är huvudfokus i medievalet eurosize. Denna gång förstärks även närvaron i butik.

– Effektmässigt fungerar utomhuskampanjerna väldigt bra, säger Andreas Morne.
– Det har också gett effekt att fler och fler förlag som hör av sig till Pocket Shop och vill samarbeta.

Kampanjen för boken Midvinterblod våren 2008 var den första där Pocket Shop testade att gå på eurosize. I år har Abby Norm hittills gjort liknande kampanjer för ”Myrrha” och ”Nattfåk”. Den tredje och nya kampanjen är för boken ”Människohamn” av John Ajvide Lindqvist, författaren som bland annat uppmärksammats stort för boken ”Låt den rätte komma in”.

I kampanjen fokuserar Abby Norm på måsar.
– Måsarna finns med genomgående i boken och därför använde vi dessa som kampanjelement.

Hur väljs böckerna ut som slås upp stort?

– Man tittar på vilka böcker som säljer sig själva utan reklam. De vi har testat är sådan vi tror kanske inte skulle sälja sig så bra utan reklam. Det här är en ganska smal bok. Vi vill testa om man kan driva försäljning med hjälp av en kampanj. Det handlar om att visa upp boken, det är viktigast, och att lägga till något element som gör att det sticker ut. Med denna fortsätter vi med Eurosize men tar ut det ännu mer i butik. Måsarna använder vi för att skapa en effekt i butikerna, det gör att boken blir mer lättsåld.

Hur förnyar ni er?
– Varför förändra ett vinnande koncept: utomhusmediet i kombination med stark framtoning i butik är det som fungerar. I Myrrha använde vi en kedja, tidigare har vi använt en likhand och nu måsar. Jag tycker att vi har hittat en bra kreativ höjd men det går alltid att göra mer, säger Andreas Morne.

Vad har ni inte prövat än?

– Man kan jobba med rörlig bild i butik eller kanske klä in hela butiken. Det finns fortfarande mycket att göra men det är viktigt att det hela fungerar med logistiken. Vi försöker vara lite finurliga i det hela.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Abby NormPocket Shop

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.