Reklam
Podcasten som vinner i Radio
Publicerad: 23 april 2014, 13:45
Håkan och Lenas podcast. Där har ni vinnaren i Radio-kategorin. Det är första gången en podd vinner Guldägg.
MH
Magnus Helander
Podcastens inmarsch i medielandskapet sätter avtryck i Radio-kategorin. För första gången är det inte traditionell radioreklam som toppar – i stället vinner en podcast.
Det är Stockholms Stadsmissions och Sverige AB:s bidrag ”Håkan och Lenas podcast” som tar hem guldägget.
– Vi har haft en tydlig idé som skiljer oss från andra podcasts, säger Anders Ekman, projektledare för Håkan och Lenas podcast.
I stället för att försöka med en film eller en annons ville produktionsbolaget Sverige AB och Stockholms Stadsmission testa en podcast för att förändra bilden av hur det är att vara hemlös. Lyssnarna fick chansen att lära känna två personer som bott på gatan och har en lång historia av missbruk.
– I början var det ett problem att hitta personer som kunde dyka upp i tid, och vi har fått byta ut en person efterhand som återfallit i missbruk, säger Anders Ekman.
Silverägg gick till King och ICA för ”Stigs podcast”, DDB:s ”Det är mycket nu” för Försvarsmakten, samt Granath med ”Vakna med Löfven” för Socialdemokraterna.