Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Polis tvingade jurymedlem ta av slöja – nu ifrågasätter hon företagens mångfaldsarbete

Publicerad: 19 Juni 2017, 12:43

Amani Al-Khatahtbeh.

Foto: Yasmine Winberg.

Jurymedlemmen Amani Al-Khatahtbeh tvingades ta av sin slöja när hon landade i Nice inför Cannes Lions. – Polisens argument var "Det här är Frankrike. Du måste visa ditt hår här", säger hon.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017ReklambyråerCannes Lions

Amani Al-Khatahtbeh, amerikansk journalist, aktivist och grundare av MuslimGirl.com, berättade med darrande röst om händelsen i samband med att många journalister var samlade under en presskonferens i Cannes.

Hon sitter med i juryn för kategorin Glass, och hade precis anlänt till Nice när en polisman i fredags ifrågasatte hennes huvudbonad. Polismannen ska ha vägrat att stämpla hennes pass, om hon inte först avlägsnade slöjan. Detta trots att hon enligt egen utsago bär slöja på passfotot.

Efter att polismannen hotat att skicka tillbaka Amani Al-Khatahtbeh till USA, gick hon till slut med på att ta av sig slöjan inför en kvinnlig polis. Men hon kände sig så kränkt av händelsen att hon nu blandat in jurister som ska titta på fallet.

– Jag är den enda muslimska kvinnan i juryn för Glass, den enda kategorin i Cannes som uttalat belönar kampanjer som jobbar för social och könsmässig jämlikhet. När polisen tvingade av mig min scarf blev jag påmind om varför jag är här, sa hon inför den samlade journalistskaran.

– Varumärken använder mångfald i reklam, men lever de verkligen som de lär? frågade hon sig. Sedan vände hon sig till Philip Thomas, vd för Cannes Lions, och frågade hur de arbetar för att förbättra mångfalden i reklam.

– Vi har gjort en hel del, bland annat har vi mer jämställda jurys och så har vi också instiftat glaslejonet. Dessutom speglar talarna och ämnena på årets program mångfald. Vi har främst fokuserat på könsmässig jämställdhet, eftersom branschen främst har fokuserat på det, sa Philip Thomas.

Han tycker också att företagens inställning till samhällsansvar har förbättrats betydligt bara under de senaste tio åren.

Amani Al-Khatahtbeh har också skrivit om händelsen på sin Facebooksida.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.