Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Polisinfluencern följer inte reglerna – struntade i att reklammärka

Publicerad: 7 April 2020, 08:13

Polisen Patrik Widell följer inte reglerna kring reklammärkning.

Foto: Instagram/Tiktok

Patrik Widell, även kallad Tiktokpolisen, jobbar till vardags som polis men är med sina 500 000 följare på Tiktok influencer på fritiden. Han har struntat i att reklammärka samarbeten i flera inlägg under våren.


Ämnen i artikeln:

InfluencerInfluencersPolismyndighetenTikTokPolisenSociala medierInfluencer marketing

Att veta hur man reklammärker och inte har varit ett gissel för många influencers därute, vilket Resumé har belyst i många artiklar förut, bland annat när vi anmälde 14 influencers till Reklamombudsmannen och hälften fälldes. Konsumentverket lade under våren ut en guide för hur man ska gå tillväga när man har ett betalt samarbete men det verkar inte ha givit särskilt mycket frukt. En månad efter att guiden publicerats kunde Resumé visa att flertalet stora influencers inte reklammärkte enligt den. Och nu visar det sig att inte heller polisen känner till vad som gäller.

Patrik Widell heter ”cfpatrik” på sociala medier. Han har främst gjort sig känd på plattformen Tiktok där han gör både betalda samarbeten och filmar sig själv i polisuniform. Det är inte heller helt ovanligt att polisbilar skymtar i bakgrunden. Patrik tränar, gör konster, badar isvak och åker skidor. När vi kikar på hans Instagramkonto, där han har 73 000 följare, ser vi att smygreklamen flödar. I fyra inlägg under 2020 märker Patrik Widell inte upp samarbeten alls.

LÄS MER: Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna 

I ett inlägg med annonsören Barefoot skriver han långt och utförligt om hur stora problem han haft med att hitta rätt löparskor. Men så hittade han Barefoots sortiment och det gillar han verkligen. Men ingenstans står det att det handlar om reklam.

Samma sak hittar vi i tre inlägg utformade som giveaway-tävlingar, i det ena rör det sig om annonsören Julbo Eyewear, det andra rör sig om möjligheten att vinna en tyngdväst med 511 Tactical och det tredje handlar om ”ett kit av produkter” från Buff. För att vinna uppmanar Patrik Widell sina följare att bland annat både följa honom själv och annonsören, kommentera inlägget samt tagga vänner.

När vi kontaktar Patrik Widell med frågor om den uteblivna reklammärkningen märker han snabbt upp sina inlägg med ”ad collaboration” samt använder Instagrams egen märkning för betalda samarbeten. Trots att vi ställer specifika frågor som om Patrik Widell känner till reglerna kring reklammärkning, hur han ser på att han som dessutom är polis inte följer dessa och vad han anser att han som polis har för ansvar att känna till vilka regler som gäller får vi ett samlat svar:

”Jag har förtydligat vem som är avsändare i dessa inlägg och gjort det lättare att identifiera dem som reklam. Tack för att du påpekat detta.” 

När vi säger att vi gärna vill ha svar på våra frågor ändå kommer inget sådant mejl tillbaka.

Patrik Widells konto är privat och inte ett officiellt poliskonto. När statligt anställda personer har arbeten och inkomst vid sidan om sitt vanliga jobb måste de ansöka om tillåtelse att hålla på med sin bisyssla. I vintras skrev Resumé en artikel om just detta, där det framgick att Patrik Widell hade lämnat in en ansökan till Polismyndigheten om bisyssla, som ännu inte var behandlad.

I artikeln tydliggjorde Patrik Widell också att han höll isär sitt jobb som polis och det som influencer. Han skulle till exempel aldrig ha uniform på sig i ett samarbete, menade han.

– De uppmuntrar att vi är på sociala medier så jag har bara hört positivt, svarade han på frågan om huruvida hans arbetsgivare haft synpunkter på att han vid sidan av jobbet som polis också var en influencer.

Vi hör av oss till Polisen igen för att ta reda på om ansökan om bisyssla nu är godkänd. Vi får till svar att ärendet fortfarande är under handläggning.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.