Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Politiker plankar Old Spice

Publicerad: 18 Augusti 2010, 06:25

Alla amerikaner vill vara Old Spice-mannen. Inför senatsvalet den 24 augusti drar sig politiker inte för att planka Wieden+Kenedys reklam rakt av.


Ämnen i artikeln:

Old SpiceWieden + Kennedy

Daniel Freilich i reklamen.

Tänk Fredrik Reinfeldt som politisk Ica-Stig i ett ideologiskt snabbköp, med prissatta skattesänkningar och reformer, där han smågnabbas med butiksvakten Beatrice Ask och Anders Borg i kassan.

Det skulle bli ramaskri på ledar- och kultursidor månader framåt.

I USA är det däremot en självklarhet.

Årets i särklass mest framgångsrika reklam i USA är Widen+Kennedys film för Old Spice. Förutom drivor med reklampriser och Hollywoodkarriär för The Old Spice-mannen Isaiah Mustafa så har försäljningen av Old Spice fördubblats på ett halvår.

Det dröjde inte heller länge innan det kom tafatta försök att kopiera reklamen. Och då pratar vi inte om de hundratals hemmaversioner som finns på Youtube utan it-jätten Ciscos egen nördversion.

Resultatet borde förskräcka men det finns de som inte använder sig av strategiska rådgivare. Inför det amerikanska senatsvalet den 24 augusti försöker Vermonts Daniel Freilich, demokrat, väldigt ogenerat rida på Old Spice-mannens framgångar. Upplägget och copyns struktur är kalkerad från Widen+Kennedys film men produktionen är lågbudget.

– En video som verkligen drar Old Spice-killens eftermäle i smutsen, skriver Adweeks blog Adfreak.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Old SpiceWieden + Kennedy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.