Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Politisk pizzakastning

Publicerad: 16 April 2009, 14:33

Ett pizzakrig rasar mellan Södertälje och Hisingen i Göteborg. På ena sidan Miami Guerrilla Agencys pizzakampanj för BK Häcken. På andra EU-kandidaten Evin Cetin (S) som driver valrörelse på pizzeriorna. Det är en fight med extra mycket av allt …


Ämnen i artikeln:

Miami Guerilla AgencyBK Häcken

Pizzakampanj för BK Häcken.

Miami Guerrilla
Agency jobbar nämligen också med moderaterna i Göteborg. Men de är först helt oförstående inför påståendet att de skulle ha plankat Evin Cetins pizzakampanj:
– Jag vet inget om någon Edvin … säger Rickard Höök, ad på Miami.
– Honom har jag inte hört talas om. Han ser nog bara en chans att bli omskriven, säger projektledaren Fredrik Olsson.

Hon – Evin – säger att ni snott deras koncept?
– Det är ingen risk att vi skulle kopiera sossarnas kampanj. Vi har jobbat med den här produktionen i 2–3 månader, och det är inte första gången man använder pizzakartonger i reklamsammanhang, säger Fredrik Olsson.
Thomas Johansson, kampanjledare för Evin Cetin (Resumé skrev om kampanjen 19 mars i år), tänker inte ägna sig åt pajkastning, möjligen pizzakastning:
– Det är lite roligt att en 25-årig tjej från Bollnäs inspirerar de stora reklambyråerna. Och det är skönt att det är fler som uppmärksammar pizzeriorna. Men det har varit känt i flera månader att vi skulle göra detta.
De 15 000 pizzakartongerna som stödjer BK Häcken cirkulerar redan intill pizzaugnarna på Hisingen. Thomas Johansson har däremot inga kartonger att visa upp:
– Vi ska trycka upp 50 000 kartonger, men spenderar krutet den sista månaden inför valdagen den 7 juni. Men vi använder redan pizzerior som valbyrå, och delar ut kampanjmaterial där.

Har gjort läxan

Häckens och Hisingens pizzakartonger fylls däremot i snabb takt.
– Det är fler pizzabagare som hör av sig och vill ha kartonger, säger Fredrik Olsson.
– Ska man få lokalt genomslag är det här en bra kanal. Vi och Häcken använder det för att nå invandrare och studenter, säger han.
Samma målgrupper vill Evin Cetin nå?
– Ja, det är väl någon som gjort hemläxan då, och det är en förklaring till att idén dyker upp ungefär samtidigt. Är man ute efter samma målgrupp kan det bli så, säger Fredrik Olsson.
Thomas Johansson vill inte knåda ut detta till orimliga proportioner:
– Vi skrattar mest åt det. Men BK Häcken kanske kunde ansluta sig till kampanjen? Vi har fyra fotbollsklubbar redan …
Fredrik Olsson känner sig inte lockad:
– Fotboll och politik hör inte ihop.
Och de som inte tycker pizza och politik hör ihop får väl ta sig till Häcken.

truefalse

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.