Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Politisk reklam i USA slår rekord

Publicerad: 1 november 2010, 07:19

I morgon är det mellanårsval i USA och den politiska reklamen slår rekord. Både ekonomiskt och i låg nivå.


De stora reklamkoncernerna har alla rapporterat sin senaste kvartalsrapport som visar på en enastående uppgång. Framför allt är uppgången i USA oväntad.
– USA uppför sig som en tillväxtekonomi, säger Martin Sorrell på WPP.

Vilken betydelse årets val i USA har är oklart men två medieanalysföretag bedömer, enligt Advertising Age, att den politiska reklamen kommer att omsätta upp till 4,2 miljarder dollar, 28 miljarder kronor.

Bättre ekonomi och Tea Party-rörelsen med den aggressive tv-profilen Glenn Beck som en frontfigur har viss betydelse. Viktigast är dock att högsta domstolen förra året släppte de flesta restriktioner på politisk reklam.

Reklamen kan visas under längre tidsperiod och framför allt behöver reklamen inte fokusera på sakfrågor. Och det är lättare att samla in pengar till reklam om den attackerar en politiker eller kandidat till en politisk post.

Det har öppnat dörren för ”dirty campaigning” utan motstycke. Det finns en uppsjö av exempel men den demokratiske guvernören Pat Quinns attack på sin republikanske motståndare är ett av de lägre vattenmärkena. I sin kampanjfilm varar Quinn för att hans motståndare drivit igenom en lokal lagstiftning som säter hundar i gaskammare.

I tabloidmedia har Tea Party-kandidaten till senaten i Delaware, Christine O’Donnell, fått mest uppmärksamhet. Bland annat tv-kommentatorn hittat ett tio år gammalt tv-inslag där O’Donnell säger att hon ägnar sig åt häxkonster. Därför tvingades hon göra e fascinerade reklamfilm där hon försäkrar att hon inte är häxa.

Sedan finns det de som vägrar att attackera sina politiska motståndare men gör mycket konstiga reklamfilmer ändå. John Hickenlooper vill bli guvernör i Colorado men han känner sig smutsig när han ser negativa kampanjfilm – så därför står han, med kläderna på, i duschen i större delen av sin film.

Jim Edwards på Bnets reklamblogg Tagline har sammanställt de galnaste reklamfilmerna från år valkampanjer. Frågan är om strategerna från de svenska partierna är på plats och lär sig inför nästa val.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.