Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Politiskt bråk om spelreklamen i Stockholm: "Ett enormt hyckleri"

Publicerad: 3 juni 2019, 12:36

Socialdemokraternas opposition i Region Stockholm driver på för att få till ett förbud mot spelreklam i lokaltrafiken. I dag arrangerade partiet ett "krismöte". Moderaternas trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons är hård i sin kritik mot förslaget.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Socialdemokraterna i Region Stockholm följer partikollegan och konsumentminister Ardalan Shekarabis linje och kräver krafttag mot spelreklamen. I dag skickade partiet ut ett pressmeddelande till journalister där de kallade till ett "krismöte" om spelreklam, en träff bakom stängda dörrar med experter, organisationer som arbetar med spelberoende och representanter från vården som diskuterade åtgärder för att motverka spelmissbruk. Journalister var välkomna att ställa sina frågor efteråt.  

Partiet förordar ett förbud mot spelreklamen i SL:s nät med motiveringen att tiotusentals stockholmare beräknas leva med ett spelproblem av någon grad.
– Spelreklamen är en kärnfråga för att komma till bukt med de personliga tragedier samt de samhällskostnader som spelmissbruket orsakar, säger Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd till Resumé.

Varför kallar ni det ett "krismöte"?
– Därför att reklambudskapen är ständigt närvarande i det offentliga rummet när resenärer ska ta sig till jobb, skola eller hemmet. Spelreklamen ökar risken för att falla ner i missbruk och därför väljer vi att kalla det för krismöte. Vi ser ett förbud mot spelreklam i SL-trafiken som en del av ett förebyggande arbete.

Varför krävs det ett förbud anser ni?
– Just därför att den har stor skadeverkan på samhället. De senaste månadernas debatt har visat att nuvarande lagstiftning inte räcker till och vi anser att spelreklam ligger inom samma kategori av marknadsföring som alkohol och tobak. Reglerna för spelreklam behöver skärpas ytterligare. Vi ser en ny typ av aggressiv spelreklam som triggar till spelmissbruk. Kampanjer i stil med "vinsten på kontot innan nästa hållplats" är ett exempel på detta, därför finns det skäl att handla nu.

Alliansen hänvisar till att frågan om lagstiftningen avgörs på riksdagsnivå. Vad säger ni om det argumentet?
– Vi välkomnar Ardalan Shekarabis sätt att uppmärksamma frågan, men vi ger inte mycket för argumentet med att invänta beslut när vi faktiskt har möjlighet att ta eget ansvar såsom bland annat Västtrafik och MTR har gjort när de sagt nej till spelreklam.

Enligt Jens Sjöström var inga representanter från Allianspartierna inbjudna till träffen.

Hur ser du på vad ett eventuellt förbud skulle kunna innebära för regionens budget och behovet av reklamintäkter där spelreklam är en betydande del?
- Det är svårt att slå fast exakt hur stor betydelse spelreklamen har för intäktsmassan eftersom det handlar om ytor som säljs ut. Intäkterna är jätteviktiga, vi vill också öka reklamintäkterna. Men valet mellan människors säkerhet och spelpengar är ganska enkelt.

Hur ser ni på möjligheten att skapa en förändring på regionnivå i den här frågan?
– Jag tycker mig se att debatten har ändrat agendan, till exempel har flera medier och företag tackat nej till spelreklam i sina kanaler. Jag ser det även bland politiker där vi har en av Liberalerna som har anmält Ninja Casinos reklam. Jag är förhoppningsfull.

Sedan tidigare har den blågröna majoriteten i Region Stockholm med trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (m) avfärdat tankarna om ett förbud på SL:s annonsytor. Under 2018 ökade SL:s reklamintäkter till 365 miljoner kronor och landstingsstyret har tidigare framfört att han ser en stor potential att öka de totala reklamintäkterna.

Hur ser ni på initiativet?
– Det förefaller desperat och aningen okunnigt. Det är Socialdemokraterna själva som är ansvariga för lagstiftningen kring spelreklam och som möjliggjort den utveckling vi nu ser. Kanske skulle ett partimöte vara mer lämpligt om relationerna mellan olika sossar är så dåliga att de inte kan prata ihop sig internt? Socialdemokraterna visar också gång på gång tecken på ett enormt hyckleri. De bedriver själva omfattande verksamhet med spel och dobbel, med både reklam och miljonintäkter, som resulterat i att tusentals utsatta skickats till Kronofogden. Varför gör de inte något åt den? Varför är de emot reklam i kollektivtrafiken och allt den ger i pengar gör bättre trafik? Trovärdigheten i den här frågan för en sosse är tyvärr lika stor som mängden isberg i Saharaöknen.

Ser ni några anledningar att begränsa spelreklamen i tunnelbanan likt andra medier har infört begränsningar Viasat, Offside, Clear Channel etc.
– Jag kan konstatera att sossar alltid gör en sak då de styr och en sak när väljarna förpassat dem till avbytarbåset. När de styrde i Stockholm förra mandatperioden kopierade de SL:s regelverk för reklam rakt av när det gällde stadens utomhusreklam. Samtidigt gastade de om förbud mot en lång rad olika reklamuttryck i landstinget där de satt i opposition. I staden tillät de spelreklam, men i landstinget ville de gå så långt som att vilja inrätta ett politiskt råd som skulle förhandsgranska och censurera reklam i samhället. Ett sådant parti går tyvärr inte att ta på allvar.

– Vårt arbete med reklam i kollektivtrafiken är å andra sidan långsiktigt och välfungerande och utgår i mycket från regelverk baserade på lagstiftning. Värt att notera kan också vara frågans omfattning rörande just kollektivtrafiken. I den senaste faktasammanställningen i år gällde 38 av 121 000 inkomna klagomål till SL spelreklam. Vår reklamoperatör Clear Channel har dessutom ett eget regelverk som redan idag på olika sätt begränsar bland annat spelreklamen. Så arbetar man seriöst med frågan, inte genom desperata utspel som snabbt kan konstateras har udden mot deras eget parti.

Hur mycket hänger det här ihop med de ambitiösa intäktsmålen för landstinget där du tidigare uttryckt dig kring den potential som finns att öka SL:s reklamintäkter?
– Reklamintäkter utgör vid sidan av skattemedel och biljettintäkter en stor och viktig del av de totala intäkterna för SL. Reklam bidrar därför till att vi både kan förbättra och bygga ut kollektivtrafiken. I år väntas intäkterna landa på över 400 miljoner kronor. Att Socialdemokraterna, som redan i dag redan saknar hundratals miljoner i sin alternativbudget, ska ta bort en viktig intäktskälla är mot denna bakgrund inte seriöst. Sossarna är fortsatt svaret skyldiga var nya pengar ska hittas och var pengarna ska tas ifrån istället. Ska de höja biljettpriset eller höja skatten för att kunna upprätthålla samma kollektivtrafik som vi har i dag? Eller ska de återigen börja skära ner på trafiken?

Du har tidigare uttryckt att ni vill jobba "smart och ansvarsfullt". Hur kan man göra det med spelreklam?
– Genom att arbeta långsiktigt och efter lagstiftningen och den internationella handelskammarens regelverk. Genom att regelverken strövar efter att vara desamma under jord som ovan jord. Genom att följa nuvarande regeringsutredning och inte föregå densamma med lösa skott. Vad som inte är smart och ansvarsfullt är att kräva oseriösa möten och att ständigt göra desperata utspel i media som inte klarar granskning. Det har vi sett sossarna göra så många gånger i reklamfrågan att jag tappat räkningen. Denna gång råkar det gälla spelreklamen och då kan det konstateras att de skjuter sig rejält i foten. Inte minst då sossarna själva bedriver omfattande spelverksamhet med reklam som lurat redan utsatta medborgare att spela bort sina pengar. Det om något är ansvarslöst.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.