Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 11 februari 2014, 10:41
Pool väljer att inte delta i Guldnyckeln i år. Orsaken är dels missnöje med Guldnyckelns kampanj, dels att det finns för många kategorier i tävlingen
Ämnen i artikeln:
SwedmaPool är en av de byråer som vunnit väldigt väldigt många Guldnycklar genom åren, över 30 stycken i olika kategorier. Men i år väljer byrån att inte delta.
– Mycket handlar om en besvikelse över kampanjen inför tävlingen säger Pools grundare Arvid Axland. Att bygga en hel kampanj på att Forsman & Bodenfors inte är med i tävlingen känns som ett tecken på dåligt självförtroende. Det känns som att man inte lyckas få med de bästa byråerna. Förutom kampanjtemat med F&B gör man ett antal kardinalfel när det handlar om Direktmarknadsföring. Man måste kunna leva som man lär i detta läge.
Men det är inte enda anledning att Pool inte ställer upp i tävlingen i år. Det många kategorierna gör det också problematiskt.
– Med så många kategorier som det är i år, så är det svårt att få uppmärksamhet om vi eventuellt skulle vinna, säger Arvid Axland. Det är betydligt svårare att sätta ihop case till Guldnyckeln än till vanliga reklamtävlingar. Det handlar om hundratals timmar för att få till casen bra. Till det ska man lägga anmälningsavgifter och biljetter. Det blir ingen bra roi på det.
Pool har nu inlett en diskussion med arrangören Swedma i hopp om att det ska bli förändringar till nästa år.
– Vi gillar tävlingen och vill gärna vara med, men då måste vi göra den bättre, säger Arvid Axland.
Krister Berntsson
Ämnen i artikeln:
Swedma