Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Poolia går till domstol i marknadsföringsbråk

Publicerad: 11 oktober 2010, 14:48

StudentConsulting Sweden AB tog ut en mängd skrytannonser efter att ha blivit utsedda till bästa bemanningsföretag i en undersökning.
Nu stäms de av Poolia som hävdar att de fuskat till sig segern och kräver ett omedelbart skrytstopp.


Undersökningen gjordes av Svenskt Kvalitetsindex (SKI) och var färdig i maj i år. Enligt undersökningen var Luleåföretaget StudentConsulting bäst på samtliga punkter som mättes upp. De är ett bemanningsföretag som vänder sig till de som vill hyra in studenter för arbeten.

StudentConsulting tog ut en mängd annonser i affärspressen där de basunerade ut att de var ”Sveriges bästa bemanningsföretag 2010”. Annonserna innehöll även topplistor som visade hur StudentConsulting lyckats i jämförelse med de andra företagen.

Poolia hävdar att företaget har fuskat för att vinna. De har enligt stämningen själva fått skicka in vilka kunder som SKI skulle intervjua till undersökningen.

Dessutom menar Poolia att StudentConsulting gjort jämförande reklam och då gäller särskilda krav som de brutit mot, enligt stämningen.

Bland annat är det enligt Poolia fel att jämföra ett nischat företag som riktar sig mot de som vill anställa studenter med de stora bemanningsföretagen som har en mycket bredare kundkrets.

Därför kräver nu Poolia att Marknadsdomstolen sätter omedelbart stopp för att StudentConsulting använder ”Sveriges bästa bemanningsföretag” och formuleringar som till exempel ”Nöjdhet: 1. StudentConsulting” i sin marknadsföring om de inte kan styrka det.

Poolia vill också att Marknadsdomstolen utfäster ett vite på 1 000 000 kronor om StudentConsulting fortsätter använda de misshagliga formuleringarna i sina annonser.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.