Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Poolia till Volt

Publicerad: 27 Augusti 2009, 05:18

Bemanningsjätten Poolia lämnar ANR BBDO för att gå till Volt. Där blir företaget en av byråns största kunder. – Det här är ett stort omtag på hela varumärket och Volt blir huvudbyrå för hela Europa, säger marknadsdirektören Fredrik Anell.


Ämnen i artikeln:

PooliaVolt

truefalse

Poolias marknadsdirektör Fredrik Anell aviserar ett stort omtag på hela varumärket.

Kärlekssagan mellan Poolia och ANR BBDO började redan 1996 och tog slut i somras. Bland tidigare Pooliabyråer återfinns också Forsman & Bodenfors och Garbergs. När Poolia skulle välja ny byrå under våren tittade man först på 16 stycken olika byråer, träffade sedan 7 stycken och lät 4 av dem att vara med i en pitch.

Uppdraget handlar om att ändra fokus i kommunikationen i en bransch där det handlar mer och mer om att locka nya blivande kunder än tilltänkta kandidater.
– Det vi jobbat mest med historiskt är kandidaterna och där det har varit fokus på att få in folk som söker jobb eller vill byta jobb. Det har varit mycket breda medier och mycket konsument­orienterade medier. Med internet har det blivit mycket enklare att hitta kandidater, det är kostnadseffektivt och gör att fokus och ekonomi glider mot att vi kan strama upp våra kampanjer mot kunder. Då har vi sökt en byrå som kan hjälpa oss med det och då fastnat för Volt.

Nytt manér

Fredrik Anell vet skillnaden mellan att sälja tjänster och produkter. Han har tidigare jobbat med både godis, läsk och bilar.

Hur ska ni särskilja er från Manpower?

– Det får ni se i höst. Vi kommer att jobba vidare med den varumärkesplattform som ANR tog fram och den kommer vi inte att ändra under överskådlig tid. Nu har Volt fått ta fram ett nytt manér och det kommer att bli helt färdigt att implementeras under hösten och vintern. Det kommer att ske en hel del förändringar.

Samordning i Europa
För Volt är det ett jätteuppdrag eftersom man blir Poolias huvudbyrå och därmed får agera i hela Europa.
– Tidigare har varje land fått sköta sin egen kommunikation. Vi har haft nio reklambyråer där varje land har fått göra sina egna kampanjer. Nu hoppas jag på mer enhetliga kampanjer och på att ha en mer central reklambyrå som kan fungera i alla våra länder, säger Fredrik Anell.

För Volts vd Henrik Stampe kommer onekligen uppdraget för Poolia väldigt lägligt. Tidigare i år fick han säga upp 3 personer från byrån.
– Det ska bli spännande att vara med och utveckla ett helt nytt koncept och att få göra det på olika marknader och med varumärkesförflyttningen. Det är lite för tidigt att säga om det kommer att bli en riktig chock, men det kommer att bli tydligt och starkt det vi ska göra. Vi jobbar genomgripande både med det konceptuella uttrycket och hela den grafiska identiteten. För oss är det ett övergripande bra uppdrag, över samtliga discipliner, säger Henrik Stampe.

Stort ekonomiskt uppdrag?
– Det är stort. Det blir helt klart ett av våra större uppdrag.

Annars för Volt?
– Det har gått bra för oss eftersom vi var tidigt ute i lågkonjunkturen förra hösten och har lyckats att anpassa oss snabbt. Vi har minskat våra styrka med 3 personer, från 20 till 17 anställda. Det är lite för tidigt att säga om vi kommer att göra några ny­anställningar.

Tungt för ANR BBDO

Värre blir det för ANR BBDO som tvingades varsla anställda efter att Kapp-Ahl lämnade byrån i våras. Men Pontus Karlsson förnekar att Göteborgsbyrån ska läggas ned.
– Vi jobbar på som att kontoret ska finnas kvar. Vi går in i budgetförhandlingar med BBDO ganska snart och då måste vi ha en bra budget inför 2010.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

PooliaVolt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.