Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Poolia vann reklamstrid mot Want

Publicerad: 21 december 2007, 08:25

Marknadsdomstolen förbjuder Want att marknadsföra sina bemanningstjänster genom att använda formuleringar som till exempel ”överlägsna tjänster”, ”bäst i test” och ”mest nöjda kunder”. Bryter de mot förbudet riskerar de 500 000 kronor i vite.


Det var i direktmarknadsföringsbroschyrer under 2005 och 2006 som företaget Want använde fraserna”överlägsna tjänster”, ”bäst i test”, ”mest nöjda kunder”, ”bäst kvalitet på uthyrd personal”, ”bäst service och bemötande” och ”bäst leveranstid”.

Enligt Poolia var dessa påståenden inte korrekta och de kontaktade Want och bad dem ändra sin marknadsföring. Want lydde men efter att Want på nytt använt liknande påståenden i en ny kampanj valde Poolia att vända sig till Marknadsdomstolen.

Enligt Want har de haft fog för påståendena på grund av de resultat bolaget fått i undersökningen rekryteringsbarometern hösten 2005.

Marknadsdomstolen gick dock på Poolias linje och förbjuder nu Want att marknadsföra sina bemanningstjänster med de nämnda formuleringarna eller andra liknande påståenden. De tvingas också betala Poolias rättegångskostnader på 122 449 kronor. Bryter de mot förbudet riskerar de 500 000 i vite.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.