Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Poolkungen ska byta position

Publicerad: 4 maj 2009, 07:11

Vid årsskiftet tog reklambyrån Dragster över Poolkungen som kund. Nu är målet att bli nummer ett genom att flytta positionen från barnfamiljer till en exklusivare målgrupp. Här är första kampanjen.


Kampanjens koncept är ”bo vid vattnet”. Målet är att visa att alla kan bo vid vattnet oavsett var man bor och vilken budget man har.

Kampanjen kommer att synas som imageannonser i hus och hemtidningar, inredningsmagasin, biltidningar och golftidningar under hösten 2008 och våren 2009. Tanken är att få folk att ta ett beslut om att köpa pool redan nu så att de kan ha en klar till nästa sommar.

– Det här är en väldigt speciell bransch. Den är helt död stora delar av året för att sedan vakna till liv ordentligt i samband med de första fina dagarna i april. Vi vill gå ut starkt nu för att få folk att ändra det beteendet, säger Hasse Johansson , projektledare på Dragster.

Kampanjen kommer även att backas upp av dr samt katalog. Till nästa år kommer Dragster också att göra om poolföretagets hemsida.
– Annonserna består av flygfoton som ska förtydliga Poolkungens budskap: att det inte spelar någon roll var du bor. Du kan alltid bo vid vattnet.

Poolkungen startades för cirka fyra år sedan av Mats Hartelius. Idag är det endast ett fåtal poolföretag som är starkare.
– Poolkungen har blivit en av de starkaste aktörerna på bara några år. Nu gäller det att på allvar ta upp kampen med marknadsledaren Folkpool. Branschen är ganska likartad och alla de andra stora aktörerna har valt i princip samma målgrupp, det vill säga barnfamiljer och hemmafixare. Vi satsar nu på att positionera om Poolkungen och istället vända oss till en lite exklusivare målgrupp, säger Hasse Johansson .

Budget för kampanjen är cirka 5 miljoner kronor.
– De senaste fyra åren har den här marknaden fullständigt exploderat. Folk har gått från att köpa uppblåsbara och plastpooler till att vilja ha en äkta. Men det är en bransch som är väldigt konjunkturkänslig och i somras märkte man av en nedgång. Men det är också anledningen till att vi satsar så hårt nu. Är det någon gång man verkligen ska jobba med varumärket så är det nu. Det är nu det är särskilt viktigt att ha ett starkt varumärke, säger Johansson.

Enligt Dragster är det här första delen i en större varumärkesförflyttning.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.