Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pools prisdumpning

Publicerad: 21 December 2010, 14:47

Som Resume.se tidigare berättat vann Pool Naturhistoriska riksmuseets upphandling. Nu kan Resume.se visa listan över byråerna timpriser, som visar på att Pool lade sig på 500 kronor i timmen, mer än hälften så mycket som byrån med näst lägst pris: Me and You; 1050 kronor. Museets forna byrå Morkman begärde 1500 kronor i timmen.


Ämnen i artikeln:

PoolSnaskGranath Euro RscgShout

Igår stod det klart att Naturhistoriska riksmuseet väljer Pool som ny reklambyrå.
Detta efter en pitch med totalt 19 byråer.

Sex byråer tog sig vidare till slutfasen i upphandlingen, där byråerna rankades efter 5 kriterium: Kommunikationsplan (30%), arbetsgruppens sammansättning (20%), arbetsprocess (20%), organisation (10%) och pris (20%).

Priset, som Museet alltså vägde in 20 procent i valet, visar på att Pool lade sig bottenlågt.
För en timmes arbete ville byrån ha 500 kronor.
Me and You lade sig näst lägst: 1050 kronor i timmen.  
Naturhistoriska riksmuseets gamla byrå, Morkman lade sig på 1500 kronor i timmen. Shout: 1200 kronor.
Snask: 1200 kronor. Granath: 1250 kronor.

Dock vann Pool även den sammanlagda poängställningen (där 5,0 var bäst) , som blev:

Anbud SAMMANSTÄLLNING
Nr. Anbudsgivare Totalbetyg Rank
1 Shout 3,33 4
2 Granath 4,05 2
3 Me and You 2,88 6
4 Morkman 3,18 5
5 Pool 5,00 1
6 Snask 3,37 3

Efter artikelns framkomst vill byrån lägga till ett förtydligande:
"  500kr/timme gäller enbart strategitimme, dvs det som VHS gjorde sin bedömning på."

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.