Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pools senaste kampanj för SAS

Publicerad: 11 december 2007, 14:58

Reklambyrån Pool har tagit fram tre filmer som ska få fler européer att ta flyget norrut i vinter. Kampanjen, som bygger på en anti-sälj strategi, kommer att gå i 20 länder i Europa.


Filmerna ligger uppe på Youtube och marknadsföringen sker med hjälp av användarprofiler på Myspace och Facebook.

Vilken målgrupp vänder sig kampanjen till?
– Vi vänder oss till privatresenärer i hela Europa förutom Skandinavien. Det är en ganska bred kampanj, säger Arvid Axland, planner på Pool.

Har ni jobbat mycket med den här formen av marknadsföring tidigare?
– Vi har tidigare lagt ut filmer på Youtube tidigare men aldrig tidigare prövat att lägga upp användarprofiler på Myspace och Facebook. SAS är väldigt mycket för att testa den här formen av media för att nå ut med sitt budskap och är liksom vi nyfika på hur det kommer att gå, säger Arvid Axland.

Kampanjens tema är ”Get your facts straight”. Förutom filmerna har kampanjen även en hemsida ”scandinavianfacts.com” som Pool tagit fram i samarbete med Swiff, där man bland annat kan tävla om resa genom att testa sina fördomar om Skandinavien.

Werner Starks profil på Facebook.

Sajten lanserades den 5 december och filmerna kommer att släppas löpande.

– Det här är ingen kampanj man bara stänger ner utan den kommer att ligga ute så länge någon tycker att det är intressant. Säljkampanjen kommer dock att pågå till mars och sedan får vi se hur vi kan ta det vidare, säger Arvid Axland.

Pool har samarbetat med SAS Europa i cirka fem år.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.