Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Popkonst och Apoteket = sant

Publicerad: 12 februari 2009, 08:37

Johan Perjus har regisserat den nya reklamfilmen som ska lyfta fram Apotekets nya produktserie. Inspiration hämtades från surrealismen, dadaismen, popkonsten och från 70-talsprogrammet ”Fem myror är fler än fyra elefanter”.


Ämnen i artikeln:

ApoteketForsman & Bodenfors

Filmen, som är en utbudsfilm, är framtagen av Apotekets reklambyrå Forsman & Bodenfors i samarbete med postproduktionsbolaget Swiss. För regi svarar Johan Perjus på St Paul.
Produktionen av reklamfilmen, som är helt datoranimerad, inleddes strax innan jul. Arbetet avslutades i slutet av januari. Nu släpps filmen på tv.

– Det är en utbudsfilm som ska presentera Apotekets egen tandkräm och lite andra kringprodukter. Grundidén som Silla Levin och Johan Olivero på Forsman & Bodenfors presenterade för oss var att utgå från förpackningsgrafiken. Jag som är grafisk formgivare från början tyckte det var en jätterolig idé och tände verkligen till. Under vägen plockade vi in lite andra referenser också från konstvärlden, just för att presentera produkterna på ett fantasifullt och underhållande sätt, säger Johan Perjus.

Enligt Perjus hämtade de mycket inspiration ur surrealismen, dadaismen och popkonsten från konstnärer som Dali, Marcel Duchamp, Jean Tinguely, Claes Oldenburg och Wayne Thiebaud.
– Jag har även inspirerats av dekoren till 70-talsklassikern ”Fem myror är fler än fyra elefanter” vilken jag ser igen nu med min tvååriga dotter, den är fullkomligt genialisk och påfallande modern, den har nog format min estetik väldigt mycket.

Reklamfilmen är Johan Perjus fjärde film för Apoteket i samarbete med Forsman & Bodenfors. Filmen är gjord helt i 3D. 
– Mycket möda har lagts vid att få det att kännas analogt och ”på riktigt”, vi har till och med adderat fiskelinor med fysiksimulerande algoritmer för att återge hur objekten skulle ha rört sig i verkligheten, säger Perjus. Han tillägger.
– Tanken var från början att göra det på riktigt men då hade vi fått göra det hela mycket enklare.
Perjus har tidigare gjort Sömnhjälpen, en film om förkylningsprodukter samt en film om solprodukter åt Apoteket.

Apoteket

Apoteket
Susanne Lysholm / Åsa Asplund

Byrå: Forsman & Bodenfors
Projektledare: Daniel Smedfors
Produktionsledare: Patrik Danroth
Byråproducent: Charlotte Most
Art Director: Silla Levin
Copywriter: Johan Olivero

St Paul
Regissör: Johan Perjus
Producent: Mattias Bengtsson

Swiss
Supervisor 3D Artist: Leo Wilk
Producent: Emma Rosas Hott
Animation: Stefan Andersson
Modellerare: Joel Lindman
Ljussättning: Leo Wilk

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

ApoteketForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.