Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Porrkampanj vinner guld: ”En väldigt stor industri”

Publicerad: 22 Juni 2015, 12:24

Bild på kampanjen.

UPPDATERAD. Porrindustrin är starkt ifrågasatt. Men det hindrar inte juryn i Cannes Lions från att belöna vuxenfilmsleverantören Marc Dorcel med ett guld. – Juryn kunde inte bortse från en kampanj bara för att den är i en sådan bransch, säger jurymedlemmen Björn Ståhl, ecd på INGO, som personligen tar avstånd från den.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2015

I kategorin Direct blev det Volvo-kampanjen Interception som tog hem Grand Prix. Men det var på håret. Kampanjen som var närmast att istället belönas med den finaste valören var #handsoff av det franska porrföretaget Marc Dorcel.

Porrindustrin är svårt pressad av det stora gratisutbudet som finns på nätet. Marc Dorcel, som säljer abonnemang för en hundralapp i månaden, behöver alltså få människor att prova på och märka skillnaden jämfört med det som finns att streama utan kostnad. Lösningen blev en kampanj där användarna fick se hela utbudet gratis – på ett villkor: Att de behöll händerna på tangentbordet.  

År 2010 vann Playboy ett silver och två brons i Cannes, vilket gjorde juryledamoten Lotta Mårlind på Garbergs heligt förbannad:

– Porr sköter sig så bra själv på internet så vi inte behöver hjälpa till. Vad sänder det här för signaler till reklamvärlden och omvärlden? Att det är okej att göra reklam för vad som helst så länge grundidén är bra? Då kanske man ska börja göra reklam för vapen också.Det här är en stor skandal och ett nederlag, sa hon till Resumé.

Men när årets jury presenterade vinnarna uteblev de kritiska rösterna. Marc Dorcels kampanj ansågs alltså så pass bra att den var en hårsmån från det finaste priset. INGO:s ecd Björn Ståhl förklarar hur de resonerade.

– Juryn sa att vi ska skala bort det där. Porr är ändå en väldigt stor industri i världen. Vi kan inte bortse från en kampanj bara för att den är i en sådan bransch. Vi tittade på idén, hur pass kopplad den är till produkten och hur direkt den är, säger han.

Fanns det inga etiska dilemman?
– Nej, juryn sa att vi ska strunta i det. Det är inte vårt jobb. Vi är här för att bedöma bra jobb.

Vägde det ändå in när det inte fick ett Grand Prix?
– Nej, jag tror faktiskt inte det. Till en början var det en majoritet för att den kampanjen skulle vinna. Men allt eftersom vi diskuterade och vägde dem mot varandra så blev det ändå Volvo. Jag var på Volvo-sidan.

UPPDATERING: Efter Resumés publicering vill Björn Ståhl förtydliga följande:

"Artikeln kan felaktigt tolkas som om det var mina åsikter som framfördes. Det stämmer absolut inte. Jag förmedlade hur det resonerades i juryrummet. Jag var en av få som kämpade för att kampanjen inte skulle vinna. Jag var också en av dem som jobbade hårdast emot att kampanjen skulle få Grand Prix oxh kände stolthet när det lyckades. Min åsikt är att man inte ska göra reklam för porr eller annat kvinnoförnedrande. Jag tar starkt avstånd till allt sådant. Men jag kan inte styra hur andra i rummet, i från hela världen, resonerar eller röstar".

Här är case-filmen till kampanjen:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.