Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Porsches 911:s ”födelsedagssång” viral succé

Publicerad: 11 Februari 2014, 16:51

Porsche 911 firade nyligen 50 år. Året till ära släppte Porsche i Kina 911:s "födelsedagssång". Kampanjen har nu nått nära 7 miljoner visningar, inom och utanför landet, sedan den släpptes för två månader sedan.


Ämnen i artikeln:

Porsche

Porsche 911-modellen introducerades vid motormässan i Frankfurt 1963.  

Sedan dess har det kommit sju olika generationer av den populära  sportbilen.

Kina har inte någon sportbilstradition att tala om och  50-årskampanjen i Kina har gått ut på att få kineserna att gilla ljudet  av sportbilar.

Kampanjen kallas ”911 Birthday Song” och Shanghai-byrån Fred & Farid ligger bakom densamma.

Enkelt  förklarat går kampanjen ut på att dels låta de olika 911-versionernas  motorljud bilda en födelsedagssång, dels erbjuda spel samt möjligheten  att skapa sin egen 911-sång.

Kampanjen har fått stor viral spridning  och är nu uppe i nära 7 miljoner klick, inklusive nära 3 miljoner  Youtube-visningar utanför Kina.

Spelet 911 ”piano” game har fått nära två miljoner spelare i världen.

Arbetsgrupp:
Kampanj: 911 Birthday Song
Annonsör: Porsche (China) Motors Ltd
Byrå: Fred & Farid

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Porsche

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.