Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Positiv kampanj för utsläpp ska väcka debatt

Publicerad: 11 Januari 2008, 12:24

Nästa måndag startar en kampanj för ”Koldioxidens Vänner” som med hjälp av suspekta fakta ska få folk att haja till. Bakom kampanjen står Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.


SLU vill att ”Klimatförnekelsekampanjen” som startar den 14 januari ska få folk att höja på ögonbrynen. Bland annat kommer tidningen Metro att kläs in med en wrap med texten ”Växthuseffekten är en bluff”.
Annons er kommer också att synas i DN, GP, SVD, Sydsvenskan, UNT, Västerbottens-Kuriren och Västerbottens Folkblad. Detta kompletteras med affischer i Stockholms tunnelbana samt banners på Aftonbladet.se.

Annonserna, som är framtagna av den Göteborgsbaserade reklambyrån Stendahls, innehåller påhittade citat inspirerade av filmen ”We Call it Life”, en amerikansk lobbyfilm för fossila bränslen. Med hjälp av påståendena vill SLU visa att ”utan riktiga fakta kan man påstå vad som helst”.

Peter Ohlsson, projektledare på Stendahls, berättar om kampanjidén.
– Idag pratar alla miljö. Istället för att fastna i grönablad-träsket eller isbjörnsträsket ville vi hitta en vinkling som kan få folk att haja till. På det här sättet kan SLU dels tränga igenom mediabruset, dels få en möjlighet att uppmärksamma och faktiskt agera mot de motkrafter som fortfarande finns, och som bromsar klimatarbetet genom att skapa osäkerhet hos gemene man.

En stor del av kampanjen består också av sajten koldioxidensvänner.se där koldioxidmannen, spelad av Robin Stegmar som även spelat Roger i Icas reklamfilmer, håller ett passionerat brandtal för den ”missförstådda” koldioxiden. Talet består dels av autentiska citat från tidningsartiklar och internetforum. Filmen är producerad av Silverbullet Film.

Sajten innehåller även information om SLU:s forskning, utbildning och miljöanalys.
Kampanjen ska förutom att skapa debatt även visa vad SLU gör och profilera SLU bland forskare och studenter.

SLU

Byrå: Stendahls
Arbetsgrupp: Ylva Nilsson ad, Andreas Warberg copy, Peter Ohlsson projektledare, Mattias Östin webbdesigner, Christer Hedberg projektledare web
Arbetsgruppen på Silverbullet Film:  Niklas Axhede   regi, Daniel Jigenstedt klipp/grafik, Mårten Andersson Flash,   Magnus  Pajnert och Jens Jansson fotografer

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.