Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Postkodlotteriet och Svenska Spel fälls för tv-reklam

Publicerad: 22 Februari 2018, 10:21

Foto: Skärmdump / Postkodlotteriet

Lotterivinster löser inte sociala problem, menar spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring, som därför har fällt Postkodlotteriet – efter att lotteriföretaget anmält sig själva.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelReklambyråerPostkodlotteriet

Postkodlotteriet har gett sken av att kunna lösa sociala problem, enligt spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring (SEEM). Därför fälls nu reklamen "Solveigs jul", där en äldre kvinna slipper fira jul ensam efter att sonen vunnit på lotteri och därmed kan resa hem med hela familjen från Australien och fira henne.

Dessutom fälls en filmvisning på ett event, eftersom den riktades mot minderåriga. Vid eventet hade Postkodlotteriet bjudit in sina kunder runt om i Sverige till 22 biografer för att se familjefilmen "Monkey – En liten apa med en stor hemlighet". Själva inbjudan friades dock.

Bakom anmälan till SEEM står Postkodlotteriets egna operatörsbolag Novamedia Sverige AB. Kommunikationsdirektören Anne-Catherine Worth förklarar varför:
– Det finns alltid gråzoner, och vi ansåg att det vore intressant att se hur kammpanjerna fungerar ihop med de riktlinjer som finns. Inte minst för att det ska bli tydligt för hela branschen.

Fällningen blir också vägledande för aktörer i branschen i fortsättningen.
– Nu vet vi var gränsen går, och resultatet tar vi naturligtvis med oss i utformningen av framtida kampanjer. Vi kommer inte att göra på samma sätt i fortsättningen, konstaterar Anne-Catherine Worth.

Om ni uppfattade att det fanns tveksamheter med kampanjen och eventet, har ni då inte ett ansvar att sätta stopp redan i arbetsprocessen?
– Nej, vår uppfattning var att vi höll oss inom de riktlinjer som finns. Men eftersom SEEM granskar först i efterhand vet vi nu att de inte hade samma uppfattning som vi.

Är ni eniga med SEEM:s uppfattning, att filmen inte är måttfullt utformad, när man visar att lotterivinster kan lösa sociala problem?
–Vi gjorde anmälan för att vi ville veta vad de hade för uppfattning. Vår tolkning har varit att vi tar hänsyn till sociala problem hos vinnare, SEEM:s uppfattning är att tolkningen ska göras vidare.

Kommer ni att dra tillbaka reklamfilmen "Solveigs jul"?
– Det gick linjärt i samband med jul och kommer inte att sändas igen och sändningarna är avslutade.

I samma veva fällde SEEM även Svenska Spels tv-reklam på temat "Lotto-Miljonärsfabriken" eftersom den "förmedlar intrycket av att spela och vinna på Lotto kan ge en extravagant tillvaro."

Filmen "Solveigs jul" finns kvar på Youtube, och kan ses nedan.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.