Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Postkodlotteriet testar gränserna – anmäler sin egen reklam

Publicerad: 27 December 2017, 14:44

Novamedia vill tyddliggöra vad som är okej att göra inom spelmarknadsföring. Därför anmäler de två av sina egna insatser plus en kampanj för Lotto.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerPostkodlotterietReklamfilm

Spelbolagens marknadsföring kontrolleras både av Reklamombudsmannen och SEEM som tillhör branschorganisationen SPER. Nu anmäler Novamedia, bolaget bakom bland annat Postkodlotteriet, två av sina egna kampanjer till den senare instansen.

Den första anmälan rör en reklamfilmen som visar ett julfirande har också anmälts av en privatperson till Reklamombudsmannen. Den andra handlar om ett event där bolaget bjöd in kunder till 22 biografer runt om i Sverige för att se familjefilmen "Monkey – En liten apa med en stor hemlighet". Inbjudan till familjefilmen var ställd till lotteriets kunder, vilka alltid är över 18 år. Men eftersom det är en familjefilm så fanns både barn och vuxna med i publiken.
– Vår bedömning är att biobesöket ligger i en gråzon, eftersom en stor del barn kunde följa med de som fått biljetter. Vi vill att frågan prövas så att vi får tydligare riktlinjer, säger Anne-Catherine Worth, kommunikationschef på Novamedia Sverige, i ett pressmeddelande.

Dessutom anmäler de Svenska Spels kampanj "Lotto Miljonärsfabriken".
– Vi upplever att radio- och tv-reklamerna ger intryck av både större vinstchans än vad som är fallet, men också sänder en signal om att vinsterna är högre än vad de oftast är genom att beskriva en livsstil som inte är möjlig för den som vinner en eller ett par miljoner, kommenterar Anne-Catherine Worth.

Här är den anmälda reklamfilmen:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.