Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Potatistryck ska sälja chips

Publicerad: 9 Februari 2009, 15:26

Fältman & Malmén fick i uppdrag att ta fram en ny kampanj åt Estrella och deras nya produkt ”Svenska Solchips”. Resultatet blev en tecknad film gjord med potatistryck.


Ämnen i artikeln:

Fältman & MalménEstrella

Världens första reklamfilm i potatistryck. Så beskriver reklambyrån den nya kampanjen för Estrella. 
– Briefen var att lyfta fram det naturliga i produkten. Vi funderade på hur vi skulle göra det utan att det blev för mycket plattityder. Målet var att få berättelsen att visa på ursprunget och att låta potatisen bli en del av berättelsen, en del av tekniken. Vi landade i en idé där vi gjorde reklamfilmen med potatistryck och 3D-teknik, säger Jonas Weissglas, projektledare på Fältman & Malmén.

I den tecknade reklamfilmen får vi se potatisens väg från plockning till staden och butikshyllorna.

Vem kom på idén med potatistryck?
– Det var Lena eller Petter, eller båda tillsammans. Jag vet inte riktigt. När vi väl hittat resan så kändes det som en skön kontrast till den andra chipsreklamen. Det finns en värme i det utan att det blir för konstigt. Alla har en relation till potatistryck.

Filmen blev klar strax innan nyår. Lanseringen har precis startat. Totalt tog filmen två månader att göra.
– Från det att vi kontaktade produktionsbolaget Alphaville så har det gått cirka två månader, fast idén har varit i pipelinen mycket längre än så, säger Jonas Weissglas.

Vad har varit svårt med den här idén?
– Att ha kvar potatistryckskänslan även när man gick in i 3D och att få färgerna att stämma. Men det har gått förvånansvärt smidigt och både vi på byrån och Estrellas säljkår är väldigt nöjda med resultatet. Nu ska det bli väldigt spännande att se hur det tas emot.

Reklamfilm kommer att gå under våren i satellitkanalerna.
I nuläget består kampanjen bara av reklamfilmen samt av butiksmaterial.

Vad har ni för budget?
– Det här är den produkt vi satsar mest på i år fast vi kommunicerar inga siffror, säger Sofi Randen, marknadschef på Estrella.

Estrella

Byrå: Fältman & Malmén
Arbetsgrupp: Magnus Fältman cd, Lena Nilsson ad, Petter Dixelius copy, Jonas Weissglas och Mats Ekberger projektledare
Byråproducent: Fabian Mannheimer – Masterplan
Produktionsbolag: Alphaville
Regissör: Adam Marko Nord

Linda Fagerlind


Ämnen i artikeln:

Fältman & MalménEstrella

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.