Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Pr-byrån vinner brons – i Media

Publicerad: 23 Juni 2015, 14:37

Scandic To Go.

Foto: Pressbild.

Cannes Lions media-kategori belönar den bästa användningen av olika medieslag. Men för Sveriges del är det ingen mediebyrå som tar hem något pris. Istället är det Prime PR som vinner brons.


Ämnen i artikeln:

ScandicPrime PRCannes LionsAnna HjalmarssonCannes Lions 2015

De svenska byråerna fick åtta nomineringar i Media. Men Prime är den enda som går hem med ett lejon. De vinner nämligen ett brons för kampanjen "Scandic To Go" vilket lockade gästar att boka rum var de ville.

Med andra ord blev det en relativt klen utdelning. Juryledamoten Anna Hjalmarsson som är vd på Zentih ser en möjlig förklaring i bristande inskick.

– I Media skickar många in både högt och lågt. Det har kommit upp bidrag som inte har kunnat redovisa resultaten på ett bra sätt. Fler byråer måste tänka på att göra sina bidrag tillgängliga för juryn. Där sitter personer från alla världsdelar, och det måste vara lika begripligt för alla. Där ser jag tydliga förbättringsmöjligheter. Men jag har bara sett 350 av 3100 bidrag, säger hon.

Det har pratas en del om fusk och påtryckningar från nätverken i Media-kategorin. Har du upplevt det i år?
– Jag upplever att Cannes Lions är väldigt medvetna om det här och tar seriöst på det. Jag har också känt mig övervakad i vad jag röstar på i egenskap av vd på Zenith som ägs av Publicis. Det är för att kunna förhindra det. Så jag har varken sett eller hört att det skulle ha varit något sådant i år.   

Varför är det så få mediebyråer som vinner?
– Mediebyråerna är inte tillräckligt visionära i vårt kreativa tänk. Där blir vi slagna på fingrarna av både byråer som Prime, vilket är en pr-byrå, och andra typer av byråer. Vi är fortfarande för rationella – att det ska sälja. Det får vi jobba på.

I övrigt är hon nöjd över att få ha suttit i juryn.
– Det har varit otroligt spännande och lärorikt. Särskilt med de globala aspekterna och de kulturella barriärerna som finns. Samtidigt är det ett väldigt hårt och oglamouröst jobb – även om det är en ära att få möjligheten att sitta med.

Grand Prix i Media går till den turkiska kampanjen Vodafone Red Light Application av Y&R Team Red i Istanbul.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.