Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

PR-maskineriet inför Aviciis albumsläpp

Publicerad: 27 Maj 2019, 06:25

Tim "Avicii" Bergling gick bort i fjol.

Foto: Pressbild.

Aviciis nya album hajpas upp, Socialdemokraterna hamnade i GDPR-kaos på valdagen och domare tvingar Bud Light att styra om sin reklam. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

GDPRInstagramAviciiReklamMorgonsvepetSocialdemokraterna

Under åren har artisten Aviciis team genomfört en mängd uppmärksammade pr-aktiviteter inför låtsläpp. Bland annat har en interaktiv story på Instagram släppts och mystiska svarta boxar skickats ut. Inför det postuma albumsläpp som sker den 6:e juni i år, strax ett år efter artistens död, kommer förbipasserande i världens stora städer kunna lyssna på plattan genom speciella lyssningskuber som placeras ut. Förutom i Stockholm kommer de att finnas i bland annat Sydney, Tokyo, New York, São Paolo, Oslo och Berlin.

När två av kuberna aktiveras samtidigt i två olika städer startar lyssningen. I stockholm kommer en kub att stå mellan den 1:a och 2:a juni på Stureplan.

– Initiativet är en hyllning till den kraft Aviciis musik har haft i att sammanföra människor världen över. På det här sättet kommer fans i olika delar av världen att kunna lyssna på det nya albumet tillsammans, skriver Aviciis pr-bolag i ett pressmeddelande.

Avicii gick bort i april i fjol och lämnade efter sig en samling mer eller mindre färdiga låtar som nu har färdigställts. Albumet "Tim" släpps den 6:e juni. Det skriver TT.

S hamnade i GDPR-kaos på valdagen
Vad är det som gäller och inte när det kommer till mass-sms hämtade från en extern källa? Ja, den frågan hade Socialdemokraterna anledning att ställa under gårdagen, när de skickade ut en halv miljon sms till medborgare och hoppades att de skulle rösta på dem i EU-valet.

Sista minuten-kampanjen fick kritik i media, då det var oklart om den är laglig enligt Dataskyddsförordningen GDPR. Socialdemokraterna hävdade att de fått mobiltelefonnumren från företaget Bisnode.

– Jag är tveksam till det här upplägget, för jag förstår inte riktigt vad de har gjort och man har brutit mot reglerna om information till de registrerade, så jag kan inte heller följa upp vad de har gjort för jag vet inte vem jag ska vända mig till, säger Caroline Olstedt Carlström, en av Sveriges främsta experter på GDPR, till Dagens Industri.

Till saken hör att Olstedt Carlströms egen tioåriga dotter fick sms:et – en person som knappast är aktuell för att rösta än på åtta år. Huruvida S bröt mot lagen eller inte återstår att se.

Domare tvingar Budlight att styra om sin reklam
Ölmärket MillerCoors har hånats i Bud Lights reklamer för att använda majssirap. Detta har fått dem att ilskna till och i fredags beslutade en federal domare att Bud Light måste sluta använda ett visst språk i vissa av sina annonser. Det är ett preliminärt beslut som gäller under den tid som stämningen från MillerCoors utreds.

Striden, som har kommit att kallas "Corngate", började när Bud Light körde tre Super Bowl-annonser som en del av "Dilly Dilly"-kampanjen – då passade de också på att meddela tittarna att Coors Light och Miller Lite använder majssirap. Det här rapporterar Adage om.

Instagrams IGTV öppnar för horisontella videor
IGTV, Instagrams egen tv-funktion, fungerar nu även för horisontella videor. Syftet med förändringen är att sänka tröskeln för att individuella videoskapare, publicister och varumärken ska kunna skapa långa format. Dock går det fortfarande inte att annonsera på IGTV, något som DIgiday kritiserar.

Källor: Personal på Snapchat har spionerat på användare
Flera anställda på Snapchat ska ha missbrukat sin ställning och spionerat på personalen, enligt källor till sajten Motherboard. Snapchat har interna verktyg som gör att de anställda kommer åt användarinformation som sparade Snaps, geografisk position och annan känslig data.Ett av syftena till spionaget ska ha varit att hjälpa polisen ta fram information om användare. Snapchats ägare Snap säger till Motherboard att missbruk av verktygen innebär sparken. Det skriver Vice.

Tryckta boken fortfarande populär
Nej, allt digitaliseras inte. Enligt den senaste undersökningen från Mediebarometern står sig den tryckta boken stark, även bland unga. Samtidigt använder allt fler sociala medier – sju av tio svenskar en genomsnittlig dag.

– Det ökar och bland de unga är det högt sedan flera år. Det är de från 50 år och uppåt där det är fler som nu är på sociala medier, säger Ulrika Facht, på Göteborgs universitet, till Ekot.

Något som går åt andra hållet är dock dagstidningsläsningen, färre än fyra av tio bläddrar i en fysisk tidning. Däremot läser tre av tio tidningen digitalt, vilket är fler än tidigare.

Även FM-lyssnandet går ner, samtidigt som det digitala lyssnandet ökar. Det rapporterar Sveriges Radio.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.