Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pr-spelet bakom nya Sony-filmen

Publicerad: 24 februari 2009, 08:17

Efter tio förhandsfilmer, 111 bilder på Flickr, Wikipedia-artikel och en fullspäckad kampanjblogg blev det till slut premiär på nya reklamfilmen för Sony Bravia.
Mest uppseendeväckande är att Sony lyft bort Like No Other som tagline.


Ämnen i artikeln:

SonyFallon

Sony och bolagets byrå Fallon London börjar kunna upplägget hur man planerar en kampanj vid det här laget. Mycket förhandspublicering och godbitar för bloggvärlden att knåda flera månader i förväg.

Den här gången hade man valt att spela in reklamen i den otillgänglig norditaliensk byn Venaria Reggia så man fick bussa journalister och bloggare från hela världen för att få tillräckligt bra pr.

Det tidigare Sony Bravia-filmerna har fångat uppmärksamheten med färgade studsbollar, färgkaskader och lerkaniner. Den här gången är det brasilianske stjärnspelaren Kaká som står i centrum. En viktig förklaring är att filmen ska lansera Sonys nya tv som använder sig av 200 hz-teknik, Sony kallar den Motionflow, som påstås lösa problemen lcd-tv har med eftersläpning som bland annat märks i fotbollsmatcher.

Den nya tekniken illustreras med den ålderdomliga tekniken zoetrop som är en stor cylinder med vertikala springor och på insidan finns bilder. När zoetropen snurra uppstår en illusion av rörliga bilder. Zoetrop var populär under 1800-talet innan filmen fick sitt genombrott.

Fallons version av zoetrop är världens största, enligt Guinness Rekordbok, och troligtvis den mest tekniskt avancerade.

Reklamfilmen spelades in i december i Venaria Reggia och visar fascinerade ortsbor som ser Kaká trixa med fotbollen i den gigantiska zoetropen. Mycket mer är det inte och dramatiken från de tidigare filmerna har ersatts av en mer dokumentär filmstil.  Filmen är regisserad av Vernie Yeung på produktionsbolaget RSA som främst jobbat med musikvideos tidigare. Fotograf är svenske Mattias Montero.

Filmen slutar inte med det inarbetade Colour like no other utan den nya avslutningen är The smoothest picture ever.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SonyFallon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.