Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Pr-succé för barnvagnsmarsch

Publicerad: 9 mars 2010, 14:18

Le Bureaus barnvagnsdemonstration för RFSU:s arbete mot mödradödlighet i världen blev en succé igår. – Mediegenomslaget blev magiskt, säger Claes Kjellström, copywriter för kampanjen.


Ämnen i artikeln:

RFSULe Bureau

Uppdraget var att lyfta frågan om mödradödlighet i den allmänna debatten. De som är mest intresserade av att delta i den debatten borde vara nyblivna föräldrar resonerade Le Bureau och planerade en barnvagnsdemonstration på internationella kvinnodagen som var igår.
– Barnvagnen kändes som en stark symbol för god mödravård, säger Claes Kjellström, copywriter på Le Bureau.

600 föräldrar med barnvagn marscherade från Kungsträdgården till Mynttorget, där RFSU:s ordförande Åsa Regnér överlämnade en kravlista till biståndsminister Gunilla Carlsson.

Barnvagnarna var täckta med knallrosa regnskydd för att synas rejält.
Claes Kjellström är nöjd med effekten.
– Det såg helt magiskt ut när 600 rosa barnvagnar rullade genom staden.

Och resultatet lät inte vänta på sig:
– Jag är överraskad. Det blev ett fantastiskt genomslag, säger Kjellström.

Alla de stora medierna; DN, Svenska Dagbladet, Rapport, ABC-nytt, Sveriges Radio och Expressen rapporterade om händelsen.
Kampanjen har inte använt något köpt media utan koncentrerat sig på pr och viral spridning genom bloggar. Bland annat har Sissela Kyhle och Kattis Ahlström bloggat i frågan. RFSU har själva också varit väldigt aktiva i pr-arbetet.

Fakta

Kund: RFSU
Uppdragsgivare: Ylva Bergman
Byrå: Le Bureau
Arbetsgrupp: Emma Eriksson, Per M Eriksson & Claes Kjellström kreatörer, David
Hornberg projektledare, Johanna Jöhncke, produktionsledare, Daniella
Montanari, Madeleine Peterson och Morgan Valtersson, praktikanter.
Regnskydd: Liselotte Watkins
PR: Deportivo
Filmproduktion: Esteban och Dmitri
Eventbolag: Convegno
Kampanjmätning: Reflect

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

RFSULe Bureau

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.