Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Predikar sökord men köpte aldrig Carat-länk

Publicerad: 6 maj 2008, 13:40

Google Sveriges vd Stina Honkamaa predikar vikten av sökordsmarknadsföring men hon köpte aldrig någon länk till Carat. I branschen är det få aktörer som köpt någon länk hos Google. – Det handlar om tid – vem gör det? Men det är en hygienfaktor, säger en självkritisk Calle Görman, vd på Carat.


Stina Honkamaa var tidigare vd på Carat och hjälpte flera av Sveriges tyngsta annonsörer med medierådgivning. I dag går hon ut i en stor intervju i Dagens Nyheter och talar om vikten av sökordsmarknadsföring.

– I dag har vi flera tusen småföretagare som kunder. Men det finns fortfarande många storföretag som inte utnyttjar vår annonsering fullt ut. Jag tror vi kommer att få fler stora annonsörer under året, säger Stina Honkamaa till DN.

Själv köpte hon aldrig någon länk till Carat hos Google. Överhuvudtaget är det få aktörer i branschen som varit aktiva med att köpa länkar hos Google. En snabb sökning på branschord som ”mediebyrå”, ”medierådgivning” och ”reklambyrå” visar att det främst är mindre företag som köpt länkar. Trots att det verkar vara  en framgångsrik strategi.

Anders Eskilsson driver själv enmansbyrån Larrry, som återkommer på en rad sökträffar. Uppenbart är att strategin med sponsrade länkar fungerar för honom, för helst vill han inte säga ett ord om varför han köper länkar och ännu mindre vill han att det ska bli en artikel överhuvudtaget om fenomenet – då ökar konkurrensen och priset stiger. Men om det faktum att väldigt få reklambyråer köpt länkar säger han:

– Det är så dumt att tänka att deras egen produktion ska tala för sig själva, det är nästan mot deras etiska regler att göra reklam för sig själva. Men jag kommer inte från reklambranschen utan från it-branschen och jag tycker att det är idioti att inte göra reklam för sitt eget företag.

Stockholm Interactive jobbar med medelstora och större företag vars marknadschefer förmodligen känt till dem sedan tidigare eller fått höra om dem på andra vägar än via Googles sökruta. Men för Mårten Eklund, vd, är trafiken till sidan värdefull.

– Det kanske rör sig om 1 000 besökare i månaden. Jag vet inte direkt om någon kund hittat oss den vägen, det är svårt att säga om det beror på det.

Varför tror du inte att fler byråer köper länkar?

– Jag trodde faktiskt att det var mer utbrett hos byråerna. Det är märkligt, jag är ändå ganska säker på att det gett ett antal kunder till oss. Sedan beror det på vad det är för tjänster – det fungerar nog bäst om man har en mer paketerad, ”produktifierad” tjänst.

Stina Honkamaa säger per mejl till Resume.se:

– Carat köpte ingen reklam överhuvudtaget på min tid. Däremot köpte och köper Carat mycket reklam för sina kunders räkning, däribland sponsrade länkar. Hur reklam- och mediebyråer väljer att marknadsföra sig svarar de bäst på själva, skriver Stina Honkamaa.

Hennes efterträdare Calle Görman är självkritisk och lovar bättring inom kort.

– Det är absolut något vi tänkt på. Det ringer ju aktörer i den här frågan och då är det löjligt att vi själva inte jobbat aktivt med det. Jag har varit ledig en tid men det är något vi måste ta tag i.

Varför är det så i branschen?
– Det är "skomakarens barn". Det är en bra fråga. Titta på webbyråernas hemsidor. De har sällan de vassaste prylarna även om man vet att de levererar till marknaden. Det handlar om tid – vem gör det? Men det är en hygienfaktor.

Borde din företrädare tänkt på det här innan hon slutade?
– Jag vet inte hur hon tänkte och hur länge en sponsrad länk ligger, men jag blev själv förvånad när jag sökte på Carat innan jag började här och inte såg någon länk. Däremot var det många pressklipp så hon var bra på att synas i media.

Till Stina Honkamaas försvar ska nämnas att hon har bättrat sig sedan hon gick till Google. De har den översta köpta länken, i det gula fältet, på sökordet "sökordsmarknadsföring".

De har köpt sökord

Här är de sex översta köpta länkarna på branschens sökord:

Medierådgivning

www.commercia.se
www.facemedia.dk
www.marketbroker.se
www.121.nu
www.googlemarketing.se
www.partnersreklambyra.se

Mediebyrå

www.stockholminteractive.se (topp)
www.pulsmedia.no
www.brinklandia.se/mediabyra
www.traceworks.com
www.facemedia.dk
www.marketbroker.se

Reklam

adwords.google.com/se
www.berghs.se
www.stockholminteractive.se
www.VistaPrint.se
www.larrry.se
www.traceworks.com

Reklambyrå

www.stockholminteractive.se (topp)
www.dotone.se (topp)
www.larrry.se (topp)
www.berghs.se
www.daytona.se
www.Interactive-Arts.se

Webbyrå

www.atrox.se (topp)
www.sphinxly.se (topp)
www.dragnet.se (topp)
www.daytona.se
www.stockholminteractive.se
www.tankbar.com

Pr-byrå

www.mahir.se (topp)
www.ps-communication.se (topp)
www.rongekom.se
www.wirten.se
www.daytona.se
www.berghs.se

Kommunikation

www.vardagensteater.com (topp)
www.dalecarnegie.se
forlag.tuk.se
Talarforum.se/Seminarieprogram
www.telenor.se/alskar
www.hyperisland.se/ugl

Eventbyrå

www.aquacharter.se (topp)
www.hansen.se (topp)
www.creativeevents.se (topp)
www.eventforum.se
www.stockholminteractive.se
www.zilloman.com

Sökordsmarknadsföring

adwords.google.com/se (topp)
www.migroup.se (topp)
www.basemedia.se (topp)
www.epostservice.se/Marknadsföring
www.webbkraft.se
www.netpilots.se/

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.