Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Preem

Publicerad: 2 Oktober 2011, 18:48

Andreas Viefhaus, marknadschef på Preem, är nominerad i bensinkategorin i Resumés tävling Sveriges 101 bästa marknadschefer. Under våren storsatsade man på sin nya diesel.


Ämnen i artikeln:

PreemSveriges 101 bästa marknadschefer 2011

Andreas Viefhaus. Foto: Resumé

Hur har det senaste året varit?
– Vi har haft ett otroligt spännande år på Preem med lanseringen av ACP Evolution Diesel under våren 2011. Under flera års tid har vi arbetat med att planera, utveckla och bygga för att kunna lansera vår diesel som gör det enklare för både privatpersoner och företag att slå ett slag för miljön. En produkt som är bättre för miljön, fungerar som en vanlig diesel som inte kostar mer är en oerhört smart produkt. Självklart har det varit oerhört spännande och kul att som Chef för Marknad vara med och lansera en så fantastisk produkt med en rejäl kampanj. Roligt också att en lågintresseprodukt har rönt en sådan uppmärksamhet. Vår satsning på Vasaloppet går fortsatt mycket bra. Vi ökar antalet interna åkare varje år och det har bidragit till att friskvårdsarbetet på Preem tagit en ordentlig skjuts.

Vad är du mest stolt över det senaste året?
– Jag är stolt över Preems vision ”Preem leder omvandlingen till ett hållbart samhälle” verkligen är en vision som vi jobbar aktivt att efterleva. Med våra tidigare satsningar på våra raffinaderier  och nu med Evolution Diesel kan vi verkligen säga ”live the brand”. Vi nådde ”all-time-high” marknadsandelar på diesel och även bensin. Vår satsning på fresh food är en annan del av vårt kunderbjudande som jag är stolt över och att våra kunder är mycket nöjda med kundbemötandet på våra stationer. Vi ökade här med tvåsiffriga procentbelopp jämfört med året innan.

Vad imponeras du av hos konkurrenterna?
– I så fall tänker jag främst på OKQ8s långsiktiga arbete med fokusering på det bilistiska sortimentet som är en mycket tydlig och särskiljande position.

– Ett annat initiativ som kan vara värt att nämna är Statoils satsning på sociala media. De ligger i framkant i branschen, då bör man ha i beaktande att vi verkar i en traditionell bransch som inte är först ut med nya trender.

Bensinbolagen säljer inte bara bensin nu för tiden, utan är involverade i fler affärsområden. Exempelvis mat och dryck. Hur viktigt är det att kommunicera?
– Vi har gjort en medveten satsning med fräschare mat och godare kaffe för människor som är på väg. Försäljningen av mat och kaffe ökar stadigt och vi vill erbjuda våra kunder alternativ till den traditionella fastfood sortimentet genom fräscha och nyttigare sallader och smörgåsar. Människor får mindre med tid och alltfler måltider sker utanför hemmet. Vår ambition är att ge våra kunder attraktiva lösningar som ligger i framkant oavsett om det gäller drivmedel eller mat.

Vilka mediekanaler driver er försäljning allra främst?
– Vi har sedan drygt ett år tillbaka kommit tillbaka till TV som huvudmedia. TV har sina starka sidor och det är extra effektivt när flera sinnen är inblandade. Vår freshfilm som gick under året uppvisade extremt goda värden. Däremot är det mycket bekymmersamt att vissa kanaler inte levererar det vi som kunder har avtalat att genomföra. Det i sin tur gör att TV i dagsläget inte är någon pålitlig kommunikationskanal för att driva försäljning.

Vad har ni på gång under den närmaste framtiden?
– Som alla marknadsförare känner till så är konsekvens och kontinuitet två fina nyckelord. Därför väljer vi att fortsätta fokusera på vår kronjuvel ACP Evolution Diesel. Annars så ligger vi i startgroparna inför Vasaloppet 2012 som huvudsponsor. Vi vässar på teknik och prestanda och kommer att göra ett bra lopp 2012.

Resumé utser för sjätte året Sveriges 101 bästa marknadschefer. Priset delas ut under en gala på Grand Hôtel i Stockholm 24 oktober. Läs mer om priset och galan här.

Mediemix och byrå

TV: 21,694 Mkr (8,3Mkr)

Storstad Morgon: 8,6 Mkr (3,6 Mkr)

Storstad kväll: 6,4 Mkr (3,8 Mkr)

Radio: 6,0 Mkr (19 Tkr)

Populärpress: 2,5 Mkr (34 Tkr)

Fackpress: 2,0 Mkr (448 Tkr)

Utomhus: 1,4 Mkr (0 kr)

Landsortspress 859 Tkr (323 Tkr)

SUMMA: 49,7 Mkr (16,6 Mkr)

Siffror för första halvåret 2011.

Källa: Sifo reklammätningar

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.